Philips bezuinigt op kosten uitzendwerk

ROTTERDAM, 4 SEPT. Philips zal uitzendkrachten in Nederland voortaan uitsluitend werven via de uitzendbureaus Adecco en Randstad. Ook in andere landen wil Philips slechts zaken doen met maximaal twee uitzendbureaus. Eén daarvan is Adecco, waarmee een mondiaal contract is gesloten. Een tweede uitzendbureau, zoals Randstad in Nederland, wordt per land gekozen.

Met de overeenkomst voor de werving van uitzendkrachten in Nederland is een bedrag gemoeid van meer dan honderd miljoen gulden. De overeenkomsten met Adecco en Randstad zullen binnen ongeveer een maand getekend worden, zo bevestigde een Philips-woordvoerder vanmorgen.

Wereldwijd geeft Philips jaarlijks honderden miljoenen guldens uit aan flexibele arbeidskrachten, die een toenemend aandeel hebben in het totale personeelsbestand. Gemiddeld zijn er bij het concern ruim 6.000 werkzaam, van wie de helft in Nederland. De nieuwe overeenkomst moet Philips in staat stellen op de kosten van uitzendkrachten “tientallen miljoenen” te besparen. Tot op heden deed Philips in Nederland zaken met vijf tot zes uitzendbureaus en mondiaal met enkele tientallen. Adecco en Randstad zijn ook nu al belangrijke toeleveranciers van Philips' uitzendkrachten.

Adecco was samen met Manpower kandidaat voor de mondiale Philips-opdracht. “Wij zijn zeer gelukkig met dit contract”, zegt F. van Steenis, senior vice president van Adecco en afkomstig uit Nederland. Volgens hem dragen steeds meer ondernemingen de zorg voor hun flexibele-personeelsbestand over aan externe toeleveranciers. Bedrijven als AT&T, IBM, Unisys en BP Mobil hebben met Adecco een soortgelijk contract als nu met Philips wordt gesloten. “Bedrijven die internationaal opereren kiezen voor één toeleverancier omdat ze daardoor kosten besparen, omdat ze centrale rapportages krijgen en omdat ze op die manier kennis van de internationale arbeidsmarkt binnenhalen”, aldus Steenis.

Adecco, eind vorig jaar voortgekomen uit een fusie tussen het Zwitsers-Amerikaanse uitzendbureau Adia en het Franse uitzendbureau Ecco, is wereldwijd de grootste onderneming op het gebied van tijdelijk werk. De concernomzet bedroeg vorig jaar circa 14 miljard gulden, waarvan 900 miljoen in Nederland werd gerealiseerd. Nummer 2 is het Amerikaanse Manpower. Randstad staat op de wereldranglijst nummer vier, met een omzet van bijna 6 miljard gulden. Daarvan wordt zo'n 4 miljard gulden in Nederland verdiend. Randstad, dat vorig jaar de uitzendkrachten leverde voor de Olympische Spelen in Atlanta, heeft de ambitie om internationaal te groeien. Bij de overeenkomst met Philips is afgesproken dat Randstad ook in Duitsland en België als tweede toeleverancier mag optreden.

De overeenkomst met de uitzendbureaus is onderdeel van een programma dat Philips jaarlijks 1,3 miljard aan besparingen moet opleveren op kosten die niet direct aan producten zijn gerelateerd. Tot dit programma behoren ook besparingen op zaken als verwarming, zakenreizen en inkoop van apparatuur.