'Eén bus, één chauffeur, efficiënter kan het niet'

AMERSFOORT, 4 SEPT. “Wij wisten wel dat er klappen gingen vallen, maar dat het om zoveel banen zou gaan is een complete verrassing.” De buschauffeurs van het stad- en streekvervoersbedrijf Midnet reageerden vanochtend met gemengde gevoelens op de aangekondigde sanering bij het moederbedrijf Verenigd Streekvervoer Nederland (VSN) waardoor er in totaal 2.500 banen op de tocht staan.

De Midnetchauffeurs vinden het schandalig dat ze op zo'n slechte manier zijn geïnformeerd door de directie.

De remise van Midnet op het Amersfoortse industrieterrein De Isselt lag er vanochtend rustig bij. Harde acties zijn nog niet te bespeuren, maar aan de uitspraken van de Midnetters is te merken dat het onderhuids broeit. Chauffeur P. Apon heeft net zijn koffiepauze achter de rug en rijdt zijn felgele autobus weer richting de stadskern.

“Het is niet helemaal fris als je via de pers moet horen wat ons te wachten staat”, zegt Apon. “Gisteravond werd het bekend en zelfs vanochtend hebben we geen woord gehoord van de directie. Als het doorgaat en er verdwijnen naast 1.300 kantoorbanen ook nog eens 1.200 chauffeursbanen, dan gaat hier het hek op slot. We hebben namelijk een hele goeie jongen in de ondernemingsraad, en die zit er bovenop.”

In de bedrijfskantine druppelen chauffeurs binnen om een kop koffie te halen. Op het prikbord hangt het algemene persbericht over splitsing en de ontslagen bij VSN, dat vrijwel al het streekvervoer in Nederland verzorgt. Verder hangt er alleen een kopie van een artikel uit een ochtendkrant waarin het bericht wordt gemeld.

“Eigenlijk mogen wij niets zeggen tegen de buitenwacht”, begint een chauffeur aan de koffietafel. “Er is formeel namelijk niets te melden. Maar nu het in alle kranten staat, praat iedereen erover.”

Zijn collega zegt niet te vrezen voor zijn eigen baan. “Die bussen blijven wel rijden en daarvoor zullen ze ons altijd nodig hebben. Wij zullen de laatsten zijn die eruit gaan bij een ontslaggolf.” Een andere chauffeur vult hem aan. “Ze moeten bij het kantoorpersoneel veel dieper snijden. Daar wordt zoveel dubbel werk verricht. Laatst was ik daar even, toen zag ik zo'n administratieve medewerker de hele ochtend met een stapel papieren heen en weer lopen, zonder echt te werken. Dat kunnen ze van ons niet zeggen. Eén bus, één chauffeur, efficiënter kan het toch niet!”

“Ik zal er wel niet uitgaan”, zegt chauffeur Apon. “Als ze hebben gesneden in de staf en het kantoorpersoneel zullen onder de chauffeurs eerst de VUT'ers eruit gaan, en misschien daarna enkele part-timers. Ik heb een volledige baan en zal hooguit worden overgeplaatst.”

Vervroegde uittreding lijkt op weinig bezwaar te stuiten bij sommige oudere chauffeurs. “Vanochtend hoorde ik een collega van in de vijftig zeggen: laat maar komen met die sanering. Dan kan ik er lekker vroeg mee kappen.”