Boetes voor Japanse schepen

TOKIO, 4 SEPT. In de Verenigde Staten zijn vandaag sancties ingegaan tegen Japanse rederijen wegens Japanse havenpraktijken die volgens de VS nadelig zijn voor Amerikaanse reders.

De Amerikaanse sancties - een boete van 100.000 dollar voor schepen van drie Japanse rederijen die Amerikaanse havens binnenvaren - zijn gericht tegen het systeem van 'voorafgaande consultatie' in Japanse havens. Momenteel moet elke reder de Japanse federatie van stuwadoors inlichten als de plannen wijzigen, bijvoorbeeld als een schip een andere haven kiest. De federatie overlegt vervolgens met de Japanse vakbonden over de gewenste verandering in werkplannen alvorens de reder toestemming te geven. In april legden de Japanse havenarbeiders nog het werk enige tijd neer uit protest tegen de Amerikaanse eis dit systeem geheel af te schaffen.

Het Japanse systeem leidt tot hoge kosten en is ondoorzichtig, is de Amerikaanse klacht. Een beter systeem zou niet alleen reders bevoordelen maar ook “de Japanse consument”, aldus de Amerikaanse regering. De Amerikaanse sancties hadden in april in moeten gaan, maar het Japanse ministerie van Transport beloofde destijds een “onderzoek”. Overleg tussen het ministerie enerzijds en reders en stuwadoors anderzijds heeft echter nog geen resultaat opgeleverd, zodat de VS gisteravond aankondigden dat de sancties vandaag in zullen gaan.

“De oplossing van dit probleem ligt geheel in Japanse handen”, zei een Amerikaanse functionaris gisteravond in de VS. Een functionaris van het Japanse ministerie van Transport zei vandaag dat Japan “er alles aan doet om een oplossing voor het probleem te vinden”. Tot dusver is het ministerie echter niet in staat tot overeenstemming te komen met het Japanse bedrijfsleven over wijzigingen in het Japanse systeem. Volgens de Japanse Nihon Keizai Shinbun (Japans Economisch Dagblad) ligt “op de achtergrond van het conflict een sterk Amerikaans wantrouwen ten opzichte van Japan”.