Zwarte-Pietenspel rond Diana's veiligheid

Diana, de moeder van de Britse troonopvolger, kreeg in Parijs niet de voorgeschreven politie- bescherming. Ze had afgezien van Britse agenten, maar de Franse overheid had een eigen verantwoor- delijkheid, menen experts.

ROTTERDAM, 3 SEPT. Diana, de prinses van Wales, een van 's werelds grootste beroemdheden, en haar vriend Dodi Al-Fayed, zoon van een steenrijke tycoon, lieten het leven in een auto, bestuurd door een chauffeur in kennelijke staat van dronkenschap, die de maximumsnelheid duizelingwekkend overschreed. Eén auto, één - beschonken - chauffeur, slechts één lijfwacht en nergens een volgauto met extra bodyguards. Niet alleen een menselijk drama, maar ook een nachtmerrie voor politici en veiligheidsfunctionarissen. In het Verenigd Koninkrijk - Diana was immers de moeder van de troonopvolger en maakte deel uit van het Britse Koninklijk Huis - maar ook in Frankrijk, want de populaire prinses vond de dood in het hartje van de Lichtstad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat betrokken partijen intussen verwikkeld zijn in een Zwarte-Pietenspel rond de vraag wie verantwoordelijk is voor dit veiligheidsfiasco.

Peter Burden, een Britse journalist die is gespecialiseerd in misdaadverslaggeving en die persoonlijke contacten onderhield met de politiemannen die toezagen op Diana's veiligheid, zei gisteren dat hun in deze geen blaam treft. Volgens Burden had Diana besloten af te zien van officiële politiebescherming, toen ze na haar scheiding van prins Charles een nieuw leven begon. Zij maakte alleen nog gebruik van de agenten die speciaal zijn getraind voor de beveiliging van de Windsors, als ze in gezelschap was van haar beide zonen, prins William en prins Harry.

Toch hebben beveiligingsdeskundigen de afgelopen 24 uur klemmende vragen gesteld. Kapitein b.d. Paul Barril, die in de jaren tachtig behoorde tot de 'gendarmes van de president” in het Élysée-paleis, verbaast zich over de afwezigheid van de Dienst voor de beveiliging van hooggeplaatste persoonlijkheden (SPHP), die 130 ambtenaren telt en valt onder het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken. “Lady Di is de moeder van de toekomstige koning van het Verenigd Koninkrijk. Dat betekent dat wij, indien ze zich in Frankrijk bevindt, verantwoordelijk zijn voor haar veiligheid. Of het nu om een officieel of een privé-bezoek ging, zij had voortdurend begeleid moeten worden door een volgauto met ten minste twee Franse veiligheidsbeambten”, aldus Barril. Dat dit in de vroege zondagochtend niet het geval was, acht hij “onbegrijpelijk”. Minister van Binnenlandse Zaken Jean-Pierre Chevènement, die de dood van Diana en Dodi zondagmorgen wereldkundig maakte, poogde zich toen al in te dekken tegen kritische vragen. Hij zei dat het bij Diana's laatste verblijf in Frankrijk ging om een “privé-bezoek” waarover zijn regering niet zou zijn ingelicht. Onder die omstandigheden zou er voor de SPHP geen aanleiding zijn geweest om bijzondere veiligheidsmaatregelen te nemen, aldus de bewindsman. Britse veiligheidsdeskundigen zeggen dat indien getrainde leden van de Royal Protection Squad op Diana's veiligheid zouden hebben toegezien, het ongeluk niet had kunnen gebeuren. “Als ik verantwoordelijk was geweest voor haar veiligheid, zou ik verwachten vervolgd te worden”, aldus Ivor Haring van de Associated Emergency Security Services, die gevestigd is in Londen en is gespecialiseerd in de bescherming van dignitarissen en beroemdheden. Diana's Mercedes, zegt Haring, had gevolgd moeten woren door een tweede auto met nog twee lijfwachten, eventueel door een derde, eveneens met twee veiligheidsmensen. De volgauto's hadden uitgerust moeten zijn met medische apparatuur en de extra lijfwachten hadden getraind moeten zijn in de verlening van eerste hulp. Van hun diensten heeft de prinses blijkbaar bewust afgezien. Resteert de kwestie van de politieke verantwoordelijkheid. Het Lagerhuislid voor de Conservatieve Partij Peter Luff zei gisteren: “We moeten onszelf de vraag stellen hoe men kon toestaan dat de moeder van de toekomstige koning werd rondgereden door iemand met een stuk in zijn kraag.”