Winst Grolsch daalt met vijftien procent

ROTTERDAM, 3 sept. Bierbrouwer Grolsch heeft in het eerste halfjaar 15,4 procent minder nettowinst gemaakt dan in dezelfde periode vorig jaar. De winst daalde van 21,0 miljoen gulden naar 17,8 miljoen. Voor heel 1997 wordt een duidelijk lagere nettowinst verwacht.

De omzet van Grolsch nam in het eerste halfjaar met 9,4 procent toe tot 350 miljoen gulden. Ongeveer de helft daarvan kwam op rekening van de deelneming van Grolsch in Polen. Het belang in Elbrewery, marktleider met 20 procent in Polen, is uitgebreid van 15 naar 25 procent.

Ook in Nederland steeg de afzet. Het marktaandeel in gewoon bier (pils) bleef gelijk, op naar schatting ongeveer 16 procent. Maar de verkoop van de eerste vier speciaalbieren, die zijn uitgebracht ter viering van 100 jaar beugelfles, is volgens Grolsch een succes. Daarnaast is de export naar de Verenigde Staten gestegen, waar de distributie nu door Seagram wordt verzorgd.

De winst per aandeel voor het halfjaar daalde met 18 procent van 1,32 naar 1,08 gulden. Op de Amsterdamse beurs noteerde het aandeel rond het middaguur 2 gulden lager op 63 gulden.

De winst van de brouwerij uit Enschede was beduidend lager dan financiële analisten hadden verwacht. Die rekenden op een winst van 20 tot 23 miljoen gulden. “Het zou niet onverstandig zijn als Grolsch aansluiting zoekt bij een grote internationale brouwer”, zegt analist R.J. Buchner van F. van Lanschot Bankiers. “Alleen zou ik niet weten wie geïnteresseerd is. Als Interbrew (Dommelsch en Oranjeboom) Grolsch wil overnemen, leidt dat tot problemen in Brussel. Dan zouden Heineken en Interbrew meer dan 80 procent van de Nederlandse markt in handen hebben. En Bavaria lijkt zich voorlopig te richten op export naar de Verenigde Staten.”

Grolsch heeft, net als andere bierbrouwers, de stijgende productiekosten niet kunnen doorberekenen in de prijs van bier in de winkel. “De laatste prijsstijging in Nederland dateert van november 1993”, zegt een woordvoerder van Grolsch. “Als je dan bedenkt dat de CAO-lonen de laatste jaren gemiddeld 3 procent zijn gestegen, kun je uitrekenen wat dat betekent.”

“Duidelijk is dat de winstmarges nog steeds onder druk staan”, zegt analist Gerard Rijk van ING Barings. “In Nederland is Grolsch er bijvoorbeeld niet in geslaagd om de uitgaven voor marketing te vergroten. Terwijl Heineken en Amstel hun merk beschermen, laat Grolsch het er een beetje bij zitten. Dat is een slecht teken voor de toekomst.”

Bestuursvoorzitter P.P. Snoep van Grolsch maakte eerder dit jaar bekend dat hij vertrekt zodra een opvolger is gevonden. Grolsch onderzoekt daarnaast waar de brouwerij in de toekomst gevestigd wil zijn. In Groenlo en Enschede, in beide of op een nieuwe locatie.