Nieuw licht op ongeluk door alcohol en snelheid

ROTTERDAM, 2 SEPT. De dag na het auto-ongeluk waarbij prinses Diana om het leven kwam is dit in een ander daglicht komen te staan. Niet alleen is bekendgemaakt dat in het bloed van de chauffeur een gevaarlijk hoge concentratie alcohol is gevonden, ook zou de auto veel harder hebben gereden dan aanvankelijk is opgegeven. Niet 140 of 150 maar 180 tot 196 km/u.

Mercedes heeft inmiddels in een officiële verklaring bekendgemaakt dat de verongelukte auto niet een Mercedes 600 maar een S-280 was. Dat is een 'gewone' zij het kostbare serie-auto zonder bepantsering. Ten slotte hebben getuigen die door de woordvoerder van Mohamed Al Fayed in Le Monde worden geciteerd gezegd dat de Mercedes in de tunnel een motorfiets probeerde te passeren die vóór de auto heen en weer zigzagde. De reconstructie van het ongeluk, waarvan televisiestations twee wezenlijk verschillende animaties geven, is daarmee overigens nog lang niet binnen bereik.

Aanvankelijk is de vermoedelijke snelheid van de Mercedes op grond van eerste indrukken geschat op zo'n 150 kilometer per uur. Gisteren verhoogden 'crash-experts' van verzekeringsmaatschappijen, die niet met name genoemd worden, deze schatting tot 180 km/u. De experts hadden de foto's van het wrak vergeleken met al bestaande crashfoto's. Autofabrikanten onderwerpen alle nieuwe autotypen aan een aantal crashes om de veiligheid te testen, maar gaan daarbij overigens nooit tot de gesuggereerde hoge snelheid.

Later op de dag kwam het bericht dat een politieman, die al evenzeer aandrong op anonimiteit, de snelheidsmeter van de auto op 196 km/u had zien staan. Dat is weinig minder dan de topsnelheid van de S 280 die volgens Mercedes 210 kilometer per uur is. Vandaag is echter door het openbaar ministerie in Parijs officieel tegengesproken dat de teller zo hoog stond, hij zou juist op nul hebben gestaan.

Maar ook bij 150 kilomter kan een steil tunneltje met een flauwe bocht en een centrale rij betonnen pilaren die niet door vangrails worden afgeschermd levensgevaarlijk zijn, zeggen technici van TNO's Instituut voor wegtransportmiddelen in Delft. Uitdrukkelijk vrij improviserend komt men er tot de veronderstelling dat de wieldruk van de auto wel eens ongewenst laag kan zijn geweest op het moment dat hij onbestuurbaar werd. Bij voldoende hoge snelheid heeft de auto de neiging als het ware 'door te vliegen' en los te komen van de grond. Hetzelfde overkwam Ajax-voetballer Kluivert die met hoge snelheid een hoge brug over reed. Het feit dat de korte tunnel in een flauwe bocht loopt heeft mogelijk bijgedragen tot het ongeluk.

Televisie-animaties tonen twee versies van het ongeluk. De BBC liet een filmpje zien waarin de auto van Diana min of meer pardoes tegen een pilaar rijdt, terugkaatst, 180 graden draait en dan kantelt. Andere toonden een filmpje waarbij de auto eerst de rechter zijwand raakt en pas dan frontaal op de pilaar rijdt. Experts laten zich niet uit over de waarschijnlijkheid van de twee versies.

De verongelukte Mercedes S-280 is van het bouwjaar 1994. Het type, dat voor het eerst in 1991 in productie ging, heeft een zes-cilinder benzinemotor met een inhoud van 2,8 liter en een vermogen van ongeveer 140 kilowatt (190 pk). Met zijn gewicht van ongeveer 2.200 kilogram is de auto bij excessieve snelheid niet door elke willekeurige chauffeur makkelijk in bedwang te houden (zeker niet als de chauffeur flink gedronken heeft). Daarom organiseert Mercedes in Stuttgart voor beroepschauffeurs speciale meerdaagse trainingscursussen waar zij in het bijzonder leren uitwijkmanoeuvres te maken bij hoge snelheid. De verongelukte chauffeur zou tweemaal zo'n cursus gevolgd hebben.

Niet bekend

Een Anti Blokkeer Systeem (ABS) beschermt de S 280 tegen een ongewenste remwerking. Een Automatic Slip Control (ASR) verhindert bovendien dat de wielen gaan slippen als er onbesuisd wordt opgetrokken of uitgeweken (zonder dat er geremd wordt).