Kool

Kool, Ned.1, 22.43-23.19u.

De oude man zit op een berg kolen, terwijl een jongere man elders in het zompige akkerlandschap iets van hout in elkaar knutselt. Na verloop van tijd blijken ze vader en zoon te zijn.

De zoon timmert een lijkkist voor de vader, maar de vader is daar nog niet klaar voor. Hij is in die kolen nog iets aan het zoeken, en dat iets is een ziel.

“Geen mens wil toch immers dood zonder dat-ie de ziel heeft gevonden?” roept hij uit. En even later: “Als er geen ziel in zit, heeft het geen zin.” Wàt heeft dan geen zin? “Alles.”

De korte film Kool, gespeeld door Sacco van der Made en Lucas Dijkema en geschreven door Theu Boermans naar een toneeltekst van Ad de Bont, gaat over de cyclus der seizoenen - zoveel is duidelijk.

Aan het slot is het de zoon die op de kolen zit, en de gestalte die dan in beeld verschijnt, zal zijn zoon wel zijn. Maar verder is het naar mijn smaak nogal gekunsteld wat hier wordt vertoond.

Niet alleen stoort me de te nadrukkelijke symboliek, maar ook de studio-setting die overduidelijk roept dat dit niet realistisch moet worden opgevat. De film is geregisseerd door Guus van Geffen, de vaste vormgever van toneelgroep De Trust. En inderdaad lijkt hier de vormgeving te prevaleren.

Eigenlijk had Kool één van drie korte films over 'existentiële dilemma's' moeten zijn, die De Trust voor de KRO wilde maken. Voor alle drie was dan ook subsidie aangevraagd bij het Stimuleringsfonds Culturele Omroepprodukties, in het vertrouwen dat de betrokkenheid van een erkend theatermaker als Boermans vrijwel automatisch op bijval zou kunnen rekenen. Dat liep echter anders.

Kool kon worden gemaakt, maar de andere twee voorstellen (getiteld Vis en As) werden, zoals het jaarverslag van het fonds in moeizame bewoordingen vermeldt, 'afgewezen omdat de manier waarop wordt voorgesteld de verschillende scenario's te visualiseren, te toneelmatig gevonden werd om te kunnen leiden tot ook maar enigszins interessante televisieprogramma's'. Naar verluidt is de leiding van het Stimuleringsfonds in die mening nog eens extra gestijfd na het zien van Kool.

Niet bekend