Gerechtelijk onderzoek fotografen Diana

PARIJS/LONDEN, 2 SEPT. De Franse justitie stelt een strafrechtelijk onderzoek wegens doodslag in tegen de fotografen die zijn aangehouden na het dodelijk auto-ongeluk van de Britse prinses Diana. Dat hebben justitiële bronnen in Parijs vanochtend gezegd. De fotografen worden ook verdacht van het veroorzaken van lichamelijk letsel en van het onthouden van hulp aan mensen in nood.

Justitie heeft in totaal zeven fotografen aangehouden. De onderzoeksrechter zal hen vanmiddag horen. Het is niet gezegd dat alle zeven betrokkenen alle drie de aanklachten ten laste zullen worden gelegd.

Inmiddels is ook bekend geworden dat de chauffeur van de Mercedes S-280 waarin prinses Diana en haar metgezel Dodi Al-Fayed zaterdagnacht om het leven kwamen, ruim drie keer zoveel alcohol in zijn bloed had als in Frankrijk wettelijk is toegestaan. De chauffeur zelf verloor ook het leven, een Britse lijfwacht werd zwaar gewond. De uitslag van de bloedproef kan een nieuw licht werpen op de toedracht. De chauffeur, Henry Paul, had volgens een verklaring van de Franse onderzoeksrechter een promillage van 1,75 in zijn bloed, terwijl iemand in Frankrijk voor 0,8 promille al een gevangenisstraf van twee jaar kan krijgen. Volgens een woordvoerder van de politie moet de man het equivalent van meer dan een fles wijn hebben gedronken.

Daarbij komt nog dat Paul geen beroepschauffeur was. Hij werkte bij de veiligheidsdienst van hotel Ritz, van waaruit Diana en haar vriend Dodi Al-Fayed waren vertrokken. Volgens een woordvoerder van Mohammed Al-Fayed, de vader van Dodi en eigenaar van hotel Ritz, heeft de chauffeur twee cursussen gevolgd bij Mercedes-Benz in Stuttgart om in dit type auto te kunnen rijden, waaronder een cursus om te reageren op een dreigende aanslag of ontvoering. De persoonlijke chauffeur van Diana was eerder met haar eigen auto vertrokken in een mislukte poging om postende fotografen om de tuin te leiden.

De Parijse politie weersprak vanmorgen eerdere geruchten dat de auto 196 km per uur zou hebben gereden. De naald van de snelheidsmeter zou na het ongeval op nul hebben gestaan.

Over de precieze toedracht van het ongeluk bestaat nog steeds onduidelijkheid. Volgens de onderzoeksrechter is er een groot aantal getuigenverklaringen die elkaar deels tegenspreken.

De onderzoeksrechter hoopt meer inlichtingen over de toedracht te krijgen van de veiligheidsman, die in verband met zijn toestand nog niet is gehoord.

Volgens onbevestigde verklaringen zou de auto door zijn hoge snelheid in staat zijn geweest de fotografen die op motoren volgden, af te schudden. Vlak voor de tunnel zou de Mercedes zijn gestuit op een auto die zich aan de maximumsnelheid van 50 km per uur hield. In een poging die auto te ontwijken, zou de chauffeur de macht over het stuur hebben verloren. (Reuter, AP, AFP)