Effect van alcohol op rijgedrag

ROTTERDAM, 2 SEPT. Chauffeur Henri Paul, die zondagnacht zichzelf, Diana en Dodi de dood inreed, had volgens het Parijse openbaar ministerie een alcoholpromillage van 1,75. Het promillage waarboven autorijden strafbaar is, ligt in Frankrijk en Nederland op 0,5. In Frankrijk, melden de persbureaus, kunnen betrapte drinkers al twee jaar gevangenisstraf krijgen als hun bloed een alcoholpromillage van 0.8 heeft.

Na een auto-ongeluk waarbij gewonden en doden zijn gevallen, is het gebruikelijk zo snel mogelijk bloed af te nemen van de bestuurders om te onderzoeken of ze stoffen hebben gebruikt die de rijvaardigheid beïnvloeden. In Europa komt een kwart van de verkeersdoden om bij ongelukken waarbij alcohol in het spel is. Objectief bezien blijft het echter altijd de vraag hoeveel van die ongelukken ook zonder alcoholgebruik hadden plaatsgehad en door andere soms tegelijkertijd optredende uitzonderlijke omstandigheden zijn beïnvloed.

Er is veel onderzoek gedaan naar het effect van alcohol op het rijgedrag. In een overzichtsartikel uit 1988 werden al 41 onderzoeken samengevat. Daarvan waren er 14 met testauto's op de weg uitgevoerd, terwijl 27 onderzoeken in een simulator hadden plaatsgehad. Bij een promillage van 0,4 kan het rijgedrag van een autobestuurder al minder nauwkeurig worden. Wie een promillage van 1,0 promille heeft, kan niet meer nauwkeurig sturen, remmen, zijn snelheid inschatten en netjes op de rijbaan blijven. De automobilist kan dan ook het gedrag van andere weggebruikers niet meer goed beoordelen. Een juiste inschatting van gevaarlijke situaties wordt onmogelijk.

Factoren als gewenning aan alcohol, leeftijd, rij-ervaring, vermoeidheid, stress, ander medicijngebruik, weersomstandigheden en het gedrag van andere weggebruikers, beïnvloeden alle de kans op een ongeluk voor een rijder met een stuk in zijn kraag. Of Henri Paul door Dodi of Diana werd aangemoedigd hard te rijden, of de auto ernstig is gehinderd door de fotografen, of dat alleen Henri Paul en zijn monsterlijke alcoholpromillage als de veroorzakers van het ongeluk de geschiedenis zullen ingaan, daar zal wellicht de zwaargewonde lijfwacht nog iets over kunnen zeggen. Het laatste woord is, zo lijkt het, aan de rechters.