Arts trof fotografen rondom het autowrak

PARIJS, 2 SEPT. Meteen na het verongelukken van de auto van prinses Diana en haar metgezel Dodi Al-Fayed werd het wrak omringd door tien tot vijftien fotografen, die onmiddellijk begonnen met het nemen van foto's. Zo beschrijft de Franse arts Frédéric Maillez de situatie die hij aantrof toen hij in de nacht van zaterdag op zondag als eerste hulpverlener ter plaatse arriveerde.

De fotografen verleenden op geen enkele manier hulp aan de slachtoffers, “ze bleven voortdurend plaatjes schieten van de auto, hoewel men niet kan zeggen dat ze mij bij mijn werk hinderden”, aldus Maillez. “Ze gedroegen zich niet anders dan kijklustigen die je vaak aantreft op plekken van ernstige ongelukken.”

Dokter Maillez deed gisteren zijn verhaal voor de televisiezender France-2. Hij reed enkele minuten achter de auto waarin, zo werd hem pas later duidelijk, prinses Diana en haar gezelschap zaten toen het ongeluk zich voordeed in de Parijse tunnel. “Ik stopte en ging kijken wat er aan de hand was. Er waren veel mensen en er was sprake van grote paniek.” Maillez zag dat twee inzittenden dood waren; de twee anderen bleken zwaar gewond. Hij liep terug naar zijn auto om hulpdiensten te bellen en om enkele instrumenten te pakken. Toen hij terug kwam bij het wrak, was een brandweerman al begonnen met het geven van eerste hulp aan de passagier op de voorbank, de lijfwacht Trevor Rees-Jones. Hij richtte zich daarom op “de jonge vrouw op de achterbank, die Lady Diana bleek te zijn. Ik herkende haar eerst niet”.

Volgens dokter Maillez was prinses Diana buiten bewustzijn. Haar hoofd rustte op haar schouder “in een positie waarin je niet kunt ademhalen als je bewusteloos bent”. Maillez ondersteunde daarom het hoofd van Diana en hielp haar bij de ademhaling met een zuurstofmasker. Prinses Diana overleed ruim drie uur later in het ziekenhuis.

De Franse politie houdt nog steeds de zeven fotografen vast die na het ongeval werden aangehouden. Anders dan uit de opmerkingen van dokter Maillez valt af te leiden, beweren andere ooggetuigen - die worden aangehaald in het Franse dagblad Le Monde - dat fotografen in de eerste ogenblikken na het ongeluk wel degelijk mensen aan de kant hebben gedrukt die hulp wilden bieden, teneinde onbelemmerd foto's van zeer dichtbij te kunnen maken. Twee politie-agenten zou te verstaan zijn gegeven dat ze de fotografen “hun werk” moesten laten doen. (AFP, Reuter)