Stem Borsato schalde over Amsterdam op Uitmarkt

AMSTERDAM, 1 SEPT. Ondanks het slechte weer op vrijdag en zaterdag heeft de twintigste Uitmarkt die afgelopen weekeinde in Amsterdam werd gehouden, net als vorig jaar een half miljoen bezoekers getrokken. Het publiek trok langs stands van de informatiemarkt waarop driehonderd gezelschappen en culturele organisaties hun programma voor het nieuwe culturele seizoen presenteerden.

Op dertig podia werden voorproefjes van concerten en voorstellingen gegeven. Om het publiek meer ruimte te geven, en een aantal nieuwe locaties in te zetten, was het Uitmarkt-terrein dit jaar groter dan voorheen, het reikte van het Muziektheater tot de Nieuwmarkt.

Vrijdagavond opende de Uitmarkt met Kaandorp over de brug, waarin Brigitte Kaandorp artiesten als de Berini's en de cast van de nieuwe musical De Jantjes presenteerde. Dat deed ze op haar eigen, onconventionele manier, gericht op het stichten van zoveel mogelijk chaos in het strakke programma. Het werd live uitgezonden door de Avro, die ook op de twee daaropvolgende avonden een aantal grote voorstellingen op televisie bracht. De Avro heeft voor de komende drie jaren een contract gesloten met de Uitmarkt.

Zaterdagmiddag was er door de aanhoudende regen veel belangstelling voor de binnenpodia, vooral de Kleine Komedie, de Literaire Salon in de VPRO-studio en het Trusttheater. In het Trusttheater aan de Kloveniersburgwal droeg om half drie nieuwslezeres Noraly Beijer, met onder andere Sabri Saad el Hamus van gezelschap De Nieuw Amsterdam, een aantal scènes voor uit de film Angst essen Seele auf (Alle Turken heten Ali) uit 1973 van Rainer Werner Fassbinder. Beijer las de tekst van de oudere Duitse vrouw Emmy Korovski, die de Marokkaan Ali ontmoet, en ondanks het protest van haar dochter en collega's een relatie met hem begint. 'Kom, Ali, we gaan naar het restaurant waar Hitler altijd at', stelt ze voor als ze net getrouwd zijn. Het was verrassend om de stem die normaal op neutrale toon het nieuws voorleest nu een dramatische tekst te horen spreken.

Zaterdagavond speelde Alex d'Electrique op het Binnengasthuisterrein de voorstelling Ribbenkast Ritme. Het publiek, dat al een uur zat te wachten op de overvolle tribune en achter de dranghekken, begon te morren toen de voorstelling later begon wegens de tv-opnames. Het hoogspanningstheater van Alex d'Electrique maakte het wachten echter de moeite waard. Het stuk ging over vier nare mensen in een ambassade in de Soedan, die via de televisie de landing van de eerste mens op de maan volgen. De razende dialogen, vol met absurde grappen, lieten de toeschouwer nauwelijks een adempauze. Aat Ceelen speelde overtuigend een tirannieke ambassadeur. Prachtig was ook Martin Hofstra als de militair attaché ('mijn tweelingbroer is kapotgeschoten in de Eerste en de Tweede Wereldoorlog'). In een bloedstollende scène liet hij een aan een touw heen en weer zwaaiende moker een paar keer rakelings langs zijn hoofd scheren. Aan het eind van de voorstelling was het toneel een slagveld vol gebroken glazen, ontplofte planten en omgevallen kasten.

Zondag om half drie was er in het Trusttheater veel belangstelling voor Jan en Youri Mulder, die Hamlet van Shakespeare lazen samen met twee Trust-acteurs. Youri Mulder, die opkwam met de traditionele attributen, de schedel en het zwaard, nam de rol van Hamlet voor zijn rekening, eerst wat moeizaam, maar gaandeweg vloeiender sprekend. De geest van Hamlets vader, Jan Mulder, verscheen hoog in het toneeldoek. 'Pa, je moet wenken', zei Youri toen het wat lang duurde. De geest wenkte, en vertelde Hamlet hoe hij vermoord is. 'Hebt ge ooit uw dierbare vader liefgehad? Wreek dan die lage en ongewone moord'. Jan Mulder bracht zo zijn eigen toevoegingen in de tekst, zoals: 'Gij zijt vlug van begrip. Gij zijt goed opgevoed.' Ze namen als volgt afscheid: 'Auf Wiedersehen!' Hamlet: 'Komm bald wieder!'

Om negen uur werd de Uitmarkt op het Heinekenpodium afgesloten met het optreden van Marco Borsato. Het publiek, dat meezong met zijn hits, stond tot ver over de Blauwbrug: de meesten zagen niet meer dan een klein, in het wit gekleed mannetje, maar zijn stem reikte tot op het Waterlooplein. Op de Nieuwmarkt werd besloten met de house van dj's Dimitri en Marcello. Het plein veranderde in een grote dansvloer, waar jongeren en ouderen in een gemeenschappelijke feest de cultuur van dit weekend weer konden vergeten.