Aangeboden: foto's Diana in het wrak

WASHINGTON, 1 SEPT. De Amerikaanse media behandelen de dood van prinses Diana alsof het om de dood van een Amerikaanse president of een Hollywood-held gaat - met continue speciale uitzendingen en paginabrede krantenkoppen. Net als in de Europese pers speelt het zelfonderzoek van de pers in alle met televisieprogramma's een grote rol.

Niet alleen de Amerikaanse roddelpers bericht regelmatig over de intieme details van het privéleven van Charles en Diana, ook de gewone kranten en tijdschriften als Time en Newsweek besteden er veel aandacht aan.

Opdringerige fotografen vallen ook in de VS steeds hardnekkiger beroemdheden lastig. In mei werden Arnold Schwarzenegger en zijn vrouw Maria Shriver klemgereden door twee auto's bestuurd door paparazzi. Robert DeNiro, Woody Harrelson en Will Smith zijn ooit slaags geraakt met fotografen. Tom Cruise zei telefonisch in een uitzendig van CNN dat hij in dezelfde tunnel in Parijs door fotografen achtervolgd is. “De hele tijd jagen ze je op en vallen ze je lastig, overal ter wereld. Kijk naar de geldbedragen die het voor kranten oplevert, en dan begrijp je het”, zei hij over de opdringerigheid van de fotografen.

Volgens de televisiezender MSNBC waren gisteren voor ongeveer een miljoen dollar de auteursrechten te koop van foto's die direct na het ongeluk van het wrak zijn genomen. De hoofdredacteur van de National Enquirer zei dat zijn blad - om “een boodschap af te geven” - geen foto's zal kopen die gemaakt zijn door bij het ongeluk betrokken fotografen.

Clinton wilde niet op de controverse ingaan, hoewel ook hij regelmatig te maken heeft met de ongeremde nieuwsgierigheid van de pers naar zijn privéleven. De afgelopen week nog zond CNN beelden uit van een privéfeestje waar de president was, gefilmd door een gaatje in de feesttent, zoals de presentator schaapachtig opmerkte.