Sint Maas

Sinterklaas bestaat niet, Arie Maas wel. “Na 24 Sinterklazen en Kerstmannen vond ik het welletjes”, zei de nieuwe puinruimer bij retailer KBB (Bijenkorf, Hema, Praxis, M&S Mode) deze week nadat hij was teruggeroepen om het kunstje te herhalen dat hij begin jaren tachtig ook al eens uitvoerde.

Maas mag nu, in samenwerking met ex-ABN Amro topman Hazelhoff, die president-commissaris is bij KBB, voor zijn 25-jarig jubileum gaan.

Zijn terugkeer, twee jaar na zijn pensionering, doet denken aan twee kolossen uit het bedrijfsleven die eerder op lemen voeten bleken te staan: Philips en Vendex International. Oud-topman W. Dekker greep bij Philips even het roer toen topman Van der Klugt in 1991 naar huis werd gestuurd na een winstverwachting die net zo rap de mist inging als de woorden waren uitgesproken.

Bij Vendex sneuvelden kroonprins Van der Zwan en pater familias Dreesmann in een machtsstrijd om een reorganisatie van de Vroom & Dreesmann warenhuizen, en werd financieel directeur Verhoef van pensioen teruggeroepen om het zwalkende concern op koers te krijgen. Daarna had buitenstander Hessels nog een paar jaar nodig om er een succes van te maken. Dat wordt nog zwoegen. Vendex en Philips hadden jaren nodig gehad om er weer bovenop te komen, maar bleken nog verborgen juweeltjes te hebben die KBB, op het oog, mist, of het moet het uitgebreide vastgoedbezit in de Nederlandse binnensteden zijn.

Retail is detail is een gevleugeld credo in de detailhandel. Warenhuizen zijn lege hulzen, zei Maas, die is opgeleid als vliegtuigbouwkundige, deze week. “De detailhandel is een mensenzaak. Je kan die hulzen alleen vullen met vakkennis.”

Als het daar is misgegaan, dan wel op tenminste twee fronten. Dezelfde commissarisen die Maas' opvolgers benoemden en hun strategie moesten controleren, zetten hen nu weer aan de kant. Wie controleert de keuzeheren, als de keuze zo zichtbaar fout uitpakt?