Reclameopbrengsten openbaar vervoer

Infographic: Openbaar-vervoerbedrijven zien reclame als een noodzakelijk kwaad. De inkomsten kunnen zij niet missen, maar de bonte afbeeldingen op tram en bussen maken de voertuigen vaak onherkenbaar. Dit laatste heeft de Rotterdamse RET doen besluiten te stoppen met reclame op de buitenkanten van de voertuigen.

Hierdoor derft het bedrijf een bedrag van 600.000 gulden netto: de bruto inkomsten (1,4 miljoen) minus de kosten van onder meer het verwijderen van de reclame. Het verlies wil de RET compenseren door meer ruimte te scheppen voor affiches in de metrostations.

Andere openbaar-vervoerbedrijven zeggen desgevraagd niet van plan te zijn de bussen en trams weer 'schoon' te maken. Het Utrechtse GVU streeft ernaar juist meer reclame aan te brengen. Het bedrijf wil niet zeggen hoeveel het verdient aan reclame.

De meeste stads- en streekvervoerders hebben voor hun reclame een overeenkomst met het bedrijf Mediamax, dat ook posters in abri's aanbrengt. De NS, die de inkomsten uit reclame niet willen noemen, werken hiervoor met dochter Alrecon.