Postpest

BSE, VARKENSPEST, mobiele telefoons, eindeloos geneuzel van columnisten op zoek naar zomerhuisjes, zou het einde der tijden dan echt nabij zijn? Want het lijkt wel of de zeven plagen van Egypte dit jaar over ons komen. Ook een vijfde plaag heeft inmiddels orkaankracht bereikt, ongewenste e-mail.

Wie geen homepage heeft, zijn adres nergens aanmeldt en zich nooit of te nimmer in een nieuwsgroep op het Usenet vertoont, zal er nog niet veel last van hebben, maar dat komt nog wel. Vroeg of laat bezoekt ook u een verkeerde netsite of iets dergelijks, en wordt uw adres verkocht. Binnen een week begint de diarree die als 'spam' bekend staat, uw postbus binnen te sijpelen. (Het begrip 'spam' komt uit de lange schaduw van de Tweede Wereldoorlog. Oorspronkelijk was het een merknaam voor ingeblikte 'sp(iced h)am'. Lange tijd was het ongeveer het enige vleesachtige product dat in Engeland op de bon redelijk verkrijgbaar was, en generaties soldaten leefden erop. Zo werd 'spam' een begrip voor smaakloze rotzooi, nondescript vulsel waar je je buik vol van hebt. Het merk bestaat trouwens nog steeds.)

Het is ook verleidelijk. Stel u voor dat u iets te verkopen heeft. Een artikel dat voor postorders geschikt is, een commerciële website, de diensten van uw bedrijf, een geloof, een manier om snel rijk te worden. Waarom zou je dan voor een vermogen klassiek gaan adverteren als het ook gemakkelijk en oneindig veel goedkoper kan? Het enige dat u nodig heeft is een flink bestand aan e-mailadressen, en u bent klaar. Voor de kosten van een lokaal telefoontje kunt u de hele wereld van uw prachtaanbod op de hoogte brengen. Je zou wel gek zijn als je zoiets niet zou doen.

En dus doen honderdduizend gekken het wel. Sommigen kopen een adressenbestand, anderen kopen een programmaatje - vaak per 'spam' aangeboden - dat adressen verzamelt, echte creatievelingen schrijven zo'n programmaatje zelf. En wie zelfs daarvoor te lui is, laat een ander een deel van het werk doen, zoals het inmiddels beruchte Amerikaanse bedrijf Cyberpromotions (post van cyberpromo? gooi maar weg). En dan maar mailen, tot verdriet van iedereen: internetters, providers, en bona fide aanbieders van goederen en diensten. Want de schade die door spam wordt aangericht valt niet te onderschatten. Allereerst natuurlijk voor de gebruiker. 'Post!' denkt die blij verrast. 'Er heeft iemand aan mij gedacht!' En dan blijkt er alleen maar troep in de postbus te zitten. Intussen komt echte post inmiddels geregeld trager aan, omdat de postpakketjes onderweg haast verdrinken in door spam veroorzaakte verstoppingen.

Maar ook providers lijden schade. Steeds meer kostbare schijfruimte wordt bezet door onbeheersbaar groeiende stromen reclametekst. Steeds dikkere verbindingen zijn nodig om niet meer te doen dan rotzooi heen en weer pompen. Steeds meer boze gebruikers komen hun gram halen, waar dure medewerkers dan weer tijden mee zoet zijn, terwijl hen ook nog geen blaam treft. En bona fide producenten die hun waren op een nette manier via het net zouden willen slijten, zien het net van een potentieel wereldwijd marktplein veranderen in een louche achterbuurt, bevolkt door types waartegen alleen Batman nog helpt.

Want het allooi van een en ander is niet best. Het gros van de spammers past in de klasse kleine oplichters, schlemielen en regelrecht geschifte figuren. Voorop gaan uiteraard de schaduwrijke vrije jongens uit de pornowereld. Gemeten naar hun aantal en het fanatisme waarmee ze vechten om onze aandacht is het geen vetpot in de wereld van de Cybersex.

Goede tweede zijn de kermisoplichters en kettingbrievers. Zou er nou heus nog iemand geloven in van die honderden 'Ik wou het ook niet geloven, maar het werkt!'-brieven, waarin wordt voorgespiegeld dat je alleen maar bij de afzender een paar dollar hoeft te investeren, om je binnen een vloek en een zucht vol Zwitserlevengevoel op de Bahama's te kunnen vestigen? Zou er echt nog iemand zo stom zijn om al die rapporten te bestellen, waarin voor maar $ 35 'alle geheimen van succesvolle marketing' uit de doeken gedaan worden? Ik bedoel maar, wie zelfs maar één zo'n geheim echt bezit, hoeft het niet voor een luttel bedrag in doorgaans beroerd gesteld en gespeld Amerikaans op het internet uit te venten. Die zít allang op de Bahama's en houdt zijn mond dicht.

Daarna komt de meer incestueuze handel: 'spam' over 'spam'. Aanbiedingen als '25 Million Addresses for $ 199.00!' Dat zijn e-mailadressen, kunt u ook 's lekker in het rond spammen. Te lui? Types die zich verschuilen achter newport@lostvegas.com bieden, ongetwijfeld valselijk, aan om gratis voor u 50.000.000 mensen te bespammen. Dan zijn er duistere bedrijfjes die beloven om jouw website tegen gepaste beloning tot de populairste van het hele net te maken - zonder dat de inhoud van uw site ertoe doet, dat spreekt. En wat te denken van de brutaliteit van de boys op winalways@answerme.com, die de internetter ongevraagd fabelachtige besparingen op telefoonkosten beloven, onder het motto 'Response to your recent e-mail!!' Echte dieven breken uw postbus binnen uit redhot@nevwest.com, het adres van Asia Direct Sales, dat 'klassesoftware aanbiedt voor een fractie van de prijs'. En maar stiekeme CD-rommetjes persen daar in Hongkong.

Woekeraars zijn er ook: buitenlandse creditcards voor Amerikanen met meer gat in hun hand dan geld, tegen een 'billijke vergoeding'. Aanvragen bij een anoniem adres, uiteraard. En echte domoren, zoals die handel in kantoorspullen uit Atlanta, Georgia, die hoopt dat wij even naar Atlanta komen om een paar piek te besparen op een tweedehands inktcartridge. Of het Haagse bedrijf 'Redex & Bulod IT Consultants' en het eveneens Nederlandse '2005 LAN Services b.v.', die zichzelf aanprijzen als specialist en adviseur bij automatisering, maar nog niet eens een gerichte mailing in elkaar weten te draaien. Hoezo: 'ook voor u zijn wij een goede partner'? Sproei maar raak, jongens, goed voor de professionele reputatie.

Maar goed. Na drie keer heb je het wel gezien, en is de vraag: hoe kom je van al die onzin af. Daarover volgende keer meer. Maar laat nu vast gezegd zijn: echt goede ideeën zijn welkom!