Ondanks verbod van kabinet vorig jaar; Particuliere wachten schrijven boetes uit

ROTTERDAM, 30 AUG. Een aantal gemeenten zet particuliere parkeerwachten in om naheffingen en bekeuringen uit te schrijven, terwijl het kabinet dit vorig jaar verboden heeft.

Dit heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) gisteren desgevraagd meegedeeld. Alleen gemeenten en politie zijn bevoegd om naheffingen en bekeuringen uit te schrijven.

Volgens een woordvoerder van de VNG omzeilt een aantal gemeenten het verbod door personeel van een particulier beveiligingsbedrijf in dienst te nemen als 'onbezoldigd ambtenaar'. “De 'U-bochtconstructie' heet dat bij ons. Dan ligt de verantwoordelijkheid toch bij de gemeente.” Hoeveel gemeenten de constructie toepassen, kan hij niet zeggen.

In 1996 werd een experiment met particulier parkeertoezicht in zeven gemeenten niet omgezet in een permanente regeling, omdat het kabinet vond dat opsporingsbevoegdheden in handen van de overheid moesten blijven. Het parkeertoezicht is verdeeld tussen gemeente en politie. Voor onbetaald parkeren bij een parkeerautomaat of op een vergunningplaats schrijven gemeentelijke parkeerwachten zogenoemde fiscale 'naheffingen' uit (maximaal 65 gulden). Foutparkeren wordt bekeurd door de politie.

De gemeente Breda besteedt het parkeerbeheer gedeeltelijk uit aan het particuliere bedrijf EBN Veiligheidsdienst BV. Om dit mogelijk te maken is de directeur van EBN benoemd tot 'onbezoldigd ambtenaar'. De parkeerwachten van EBN schrijven namens de gemeente naheffingen uit. Een aantal beschikt over een buitengewone opsporingsbevoegdheid en schrijft namens de politie ook bonnen uit voor foutparkeerders. Ze zijn daartoe beëdigd door de korpschef. EBN levert ook parkeerwachten aan Geldrop en Lelystad.

De VNG pleit er al jaren voor het parkeertoezicht volledig in handen van gemeenten te leggen. Gemeentelijke parkeercontroleurs zijn nu gedwongen foutparkeren door de vingers te zien, tenzij zij een gedeeltelijke opsporingsbevoegdheid hebben. “Je ziet dat mensen calculeren”, meent de VNG-woordvoerder. “Als ze hun auto bij een parkeermeter zetten betalen ze wel, want ze weten dat er een dikke kans is dat ze dan gepakt worden. Maar ze parkeren hun auto rustig op de stoep, want ze weten ook dat de politie wel wat anders te doen heeft.”