Feestweek

Koninklijke PTT Nederland heeft afgelopen weekeinde weer een paar centen extra verdiend aan ING, zijn concurrent in onder meer de exploitatie van mobiele telefonie. Druk faxverkeer tussen ING-managers liet de teller in Groningen lekker oplopen. De inzet van deze drukte? De overname van de Amerikaanse zakenbank Furman Selz? Of de grote slag om een acquisitie op het Europese vasteland, zoals de Commerzbank?

Nee. Het eerste, onder de codenaam Lime, is helemaal rond, het tweede is nicht im frage. De lijnen stonden rood om het antwoord op een cruciale vraag: welk woord moet boven het persbericht staan met de winstgroei in het eerste halfjaar van 28 procent? Uitmuntend? Super? Sterk? Uiteindelijk gaf het woord 'uitstekend' de doorslag. Maar wat is uitstekend? Fortis vond hetzelfde stijgingspercentage 'genoeg' voor de betiteling goed.

ABN Amro had vorige week wel 'uitstekend' boven haar persbericht gezet, maar wist slechts 20 procent meer netto winst te maken. De Rabobank, die met 16,5 procent meer winst uit de bus kwam, vond dat resultaat ook al uitstekend.

De jacht op betere afstemming en vooral betere woorden die aan de financiële gevoelens uiting moeten geven, is inmiddels van start. Wellicht dat verzekeraar Aegon, die in tegenstelling tot deze vier concurrenten niets moet hebben van 'bankverzekeren', tot leidraad kan dienen: schrap de kwalificaties.

“Ik heet u allen welkom bij de viering van ons halfjaarresultaat”, opende bestuursvoorzitter drs. K. Storm zijn persconferentie over een 27 procent hogere netto winst. Winst is fun, geld is lachen en wie op het feestje komt wordt na afloop weer thuis gebracht.