Correctie

Bij het redactioneel bewerken van het artikel 'Stille vlucht' van Robert van der Veen (W&O, 23 augustus) is een fout begaan. Het artikel meldt dat de VS nog geen turbofans kan leveren. Dat is onjuist. Sinds ongeveer dertig jaar worden alle nieuwe straalverkeersvliegtuigen voorzien van turbofans.

De oude typen uit de jaren zeventig waren 10 decibel stiller dan hun voorgangers en voldeden aan de zogenaamde 'hoofdstuk 2-eisen'. Sinds 1977 stelde de International Civil Aviation Organisation strengere geluideisen aan de turbofans, de zogenaamde 'hoofdstuk 3-eisen'. Deze nieuwere modellen zijn weer 4 tot 6 decibel stiller dan hun voorgangers. Inmiddels studeert de ICAO op een verdere verscherping van de geluideisen ('hoofdstuk 4-motoren'). Het is de invoering van deze nieuwe regels die de VS probeert tegen te houden omdat de Amerikaanse industrie zulke motoren nog niet kan leveren. In de VS vliegen nog veel toestellen met 'hoofdstuk 2-motoren'.

De besproken notitie van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs is te bestellen bij het KIvI, Postbus 30424, 2500 GK Den Haag. Tel: 070 3919900, fax: 070 3919840. Dit onder vermelding van 'KIvI standpunt Schiphol'.