Benguela spoorlijn

Het artikel over de Benguela spoorlijn (26 augustus), is niet geheel juist.De Benguela Spoorlijn werd door Engelsen gebouwd: de Portugese regering verleende een concessie en de maatschappij heette: Companhia do Caminho de Ferro de Benguela en werd in mei 1903 opgericht om met name de koper uit Katanga (thans Shaba) te halen.

Tanganyka Concessions Ltd. (later Tanks Consolidated Investments PLC) was het bedrijf er achter en bouwde de spoorlijn.De man die met Cecil Rhodes samenwerkte, Robert Willians, kreeg in november 1902 opdracht van het Portugese Gouvernement.

Een grote groep aandeelhouders stak geld in de spoorweg, maar pas in l927 bereikte men de grens van Belgisch) Congo, terwijl de lijn officieel pas op 10 juli 1929 open ging.

Het eerste koper werd pas op 10 juni 1931 in Lobito geladen. Enorme Garratt locomotieven trokken de zware treinen op een spoor van 1.000 mm en de eucalyptus plantages werden ook door de FCB geplant als brandstof voor deze 'giganten'.

Tot 1989 reden de locomotieven gestookt op hout.