Festivalleider hekelt commerciële films

VENETIË, 29 AUG. Het logo van het filmfestival van Venetië is vanzelfsprekend een leeuw, maar dit jaar is het wel een hele agressieve, die voor de vertoning van elke film geanimeerd en grommend over het doek vliegt. Felice Laudadio vindt dat deze venijnige leeuw bij hem past.

De nieuwe leider van het festival richt zijn agressie op commerciële Amerikaanse films, waarvan er toch een paar in het programma zitten, op loze special effects, die overigens ook zijn vliegende leeuw ontsieren, en op de organisatie van het festival, waarvan hij zelf de baas is. Op de openingspersconferentie in de nieuwe, tijdelijke zaal Palalido (een grote veredelde tent die na 7 september weer wordt afgebroken) bedankte hij vooral iedereen níet die hem bij de organisatie had gehinderd. Laudadio heeft met name een hekel aan de bureaucratische structuur van het festival, dat deel uitmaakt van de Biennale. Eind dit jaar stemt het Italiaanse parlement over een plan om van de Biennale een deels particulier gefinancierde stichting te maken.

Met de sponsoring van het festival wil het dit jaar nog niet echt lukken. De vertoning van een gerestaureerde versie van de Amerikaanse film Richard III van James Keane op het San Marcoplein tijdens de slotavond gaat wegens geldgebrek niet door. De door Ennio Morricone speciaal voor de gelegenheid gecomponeerde muziek, die live onder leiding van de componist zou worden uitgevoerd, is nu tijdens het festival niet te horen. De slotavond heeft gewoon plaats in het Palazzo del Cinema, met een vertoning van een aantal korte Italiaanse films, onder andere van Laudadio's voorganger Gillo Pontecorvo.

Het is Laudadio al wel gelukt om de glamour een beetje van het festival af te krabben. Er zijn nog maar weinig Amerikaanse sterren gearriveerd, en die er zijn, zijn niet de grootste - Laudadio houdt waarschijnlijk minder van Harrison Ford dan van Willem Dafoe, die gisteren onder meer vertelde dat hij altijd nobele mensen speelt. Zou de schurk in Speed 2 daar ook bij horen? Op de openingsavond werden ereleeuwen uitgereikt aan de Italiaanse actrice Alida Valli en de Franse acteur Gérard Depardieu. Het meeste applaus was er voor regisseur Michelangelo Antonioni. Hij kreeg opnieuw een Gouden Leeuw voor zijn film Deserto Rosso uit 1964. De oude werd vorig jaar uit zijn huis gestolen.