Contact

Het literaire tijdschrift Optima dreigt te vertrekken bij uitgeverij Contact. Contact wilde dat het blad iets ondernam tegen het teruglopende abonneebestand en had volgens Optima-redacteur Arjan Peters laten weten dat als de subsidie van het blad eind volgend jaar niet verlengd wordt, de uitgeverij dit gat op de begroting niet zal opvangen.

'Wij zitten al heel lang bij Contact en de kwaliteit van het tijdschrift is niet achteruitgegaan', reageert Peters. 'Kennelijk is de houding van de uitgeverij veranderd. Er is tegenwoordig minder coulance voor dingen waarmee weinig of geen winst wordt gemaakt. Onder het mom van 'de tijden zijn veranderd' is een uitgeverij vooral een bedrijf geworden. En van een literair tijdschrift weet je vantevoren dat het geld kost. Maar ik vind het belangrijker een goed blad te maken dan ons het hoofd te breken op welke markten we moeten gaan staan om een publiek te vinden dat er niet is. Daarom dacht ik ook: liever naar een ander dan Optima langzaam te zien sterven.'

Peters stapte naar uitgever Mai Spijkers van Prometheus/Bert Bakker, die hem desgevraagd liet weten het blad eventueel wel te willen overnemen. Nu moet er volgens Peters eerst nog zakelijk overleg plaatsvinden met Bert de Groot, directeur van de Veen Uitgeversgroep, waaronder Contact valt. De Groot wil er vooralsnog niet veel meer over kwijt dan dat 'wij aan het nadenken zijn over de toekomst van het blad. Daarbij spelen de criteria een rol aan de hand waarvan het Literair Productie- en Vertalingsfonds de komende tijd literaire tijdschriften gaat ondersteunen. Hierover horen wij binnen twee weken meer. Vervolgens zal in de komende anderhalve maand een beslissing vallen over Optima.'

Een genre waar Contact wel veel geld mee kan verdienen zijn de taal- en spellingsboeken. Sinds 1 augustus heeft de uitgeverij daarvoor een nieuwe redacteur in dienst: Aart Hoekman, overgestapt van Sdu waar hij als adjunct-uitgever belast was met de taalboeken. Onder de hoede van Hoekman verkocht de Haagse uitgeverij bijna een miljoen exemplaren van het nieuwe Groene Boekje, en gingen er van de Schrijfwijzer ruim 350.000 stuks over de toonbank. Nu gaat Hoekman bij Contact een taalfonds opzetten. 'Natuurlijk heeft Contact gekeken naar het succes van taalboeken die de afgelopen tijd zijn verschenen', licht Hoekman toe. 'Er is een grote behoefte aan zulke uitgaves. Zo ontstaat binnen bedrijven steeds meer aandacht voor verzorgd taalgebruik. Er worden zelfs cursussen gegeven aan werknemers.' Hoekman kan nog niet zeggen hoe het nieuwe taalfonds bij Contact er uit gaat zien. 'In het najaar maakt Contact bekend wat wij gaan doen.' Neemt hij wellicht nog auteurs mee van Sdu naar Contact? 'Ik spreek nog wel eens Sdu-auteurs die waarde hechten aan de persoonlijke contacten met een redacteur. Maar dat gaat nooit over concrete titels.'