Amazon.com

'In een creatieve bui vandaag? Lees ons verhaal-in-voortgang en verzend de volgende paar zinnen. Wees grappig, zonderling en inventief. Elke dag kiezen we een winnaar uit en belonen deze met $1000,-' Bezoekers van de grootste virtuele boekhandel ter wereld, de Amerikaanse site Amazon.com (tweeëneenhalf miljoen bestelbare titels), kunnen sinds 29 juli samen met John Updike een verhaal schrijven.

Onder bovenstaande oproep is ruimte ter grootte van een alinea opengelaten waarin de lezer een vervolgje kan schrijven aan een internet-feuilleton waarvan Updike het begin heeft geschreven en waaraan sindsdien de bijdragen van enkele tientallen inzenders zijn vastgeplakt. Zes uur 's ochtends is de deadline en elke dag komen er zo'n negen regels bij. Het slot van het verhaal verschijnt op 12 september.

Het feuilleton is een slimme manier van Amazon.com om meer mensen naar de site toe te lokken. 'Dagelijks ontvangen we 20.000 inzendingen', vertelt Kay Dangaard, hoofd voorlichting van Amazon.com. De elektronische boekhandel uit San Francisco hoopt zo concurrent Barnes and Noble, die eveneens boeken aanbiedt op het net, een stap voor te blijven. Amazon.com zet de PR-carrousel wel vaker in werking om de aandacht te trekken. Zo bood de site dit voorjaar opeens een nieuw boek aan van J.D.Salinger, dat 'Hapworth 16, 1924' zou heten. De Salinger-liefhebbers op het net pinkten in verwarring een vreugdetraantje weg. Had de oude meester zich nog één keer opgericht en na jaren van stilte opnieuw een meesterwerk naar de bewoonde wereld verzonden? Publicatie was verlaat van maart naar december, zo moest Amazon.com hen onmiddellijk teleurstellen, maar klanten werden alvast in de gelegenheid gesteld hun reactie op het blijde nieuws te e-mailen. Gelukkig was een aantal verstokte Salinger-fans alert en mailde dat 'Hapworth 16, 1924' niets anders is dan de titel van een verhaal dat Salinger in juni 1965 publiceerde in het Amerikaanse tijdschrift The New Yorker. Dit korte verhaal wordt nu voor het eerst in boekvorm gepubliceerd door uitgeverij Orchises Press uit Virginia.

Zulke publicitaire rookgordijnen hebben Amazon.com geen windeieren gelegd. Sinds de boekhandel twee jaar geleden op het net zijn deuren opende, hebben ruim 600.000 klanten er een rekening geopend. Samen brachten die in het tweede kwartaal van dit jaar 27 miljoen dollar binnen. 'De meeste winkels hebben maximaal 170.000 titels die je kunt bestellen', verklaart Dangaard de omzet, 'wij hebben er tweeeneenhalf miljoen. Je kunt de koffie en de sofa van de fysical bookstore niet vervangen, maar wij hebben wel een beter zoeksysteem. Ik denk overigens niet dat een elektronische boekhandel als de onze het einde betekent voor de traditionele boekhandel. De televisie heeft toch ook de radio niet doen verdwijnen?'