Oldtimerveiling; Wie biedt op de Reo B Runabout

Oldtimerbeurzen zijn er in Nederland bijna wekelijks. Ze zijn allemaal op een min of meer vast tijdstip in het jaar, zoals afgelopen weekeinde de Vehikel in Utrecht, die om het half jaar wordt gehouden. Het circus standhouders trekt al een jaar of tien door Nederland. Zo vertrouwd echter als die oldtimerbeurzen zijn, zo uitzonderlijk zijn veilingen.

Het Automuseum Bergeyk organiseert deze zomer een aantal verkopingen, waarop steeds voor een vaste prijs een vijftigtal auto's van de hand gaan, maar die gebeurtenissen hebben meer het karakter van een uitverkoop omdat 'de stock' van het museum overvol is geraakt. Dat mag dus geen veiling heten.

Het Autotron in Rosmalen organiseert komend weekend (30 en 31 augustus) voor de derde keer een internationale zomer-oldtimerbeurs voor automobielen en motoren, maar die gaat gepaard met een heuse veiling op zaterdagavond om zeven uur, nadat die dag tussen tien en zes uur aspirant-kopers de ruim 80 klassieke kavels hebben kunnen bekijken.

Collectioneurs die een auto onder de hamer willen kopen moeten daarvoor normaal gesproken naar Monterey of Pebble Beach in California of Auburn in Indiana. Dichter bij huis wordt geregeld door Sotheby geveild in Genève, door Christie's in het Engelse Beaulieu of door Brooks in Parijs. Het Autotron heeft voor zaterdag een veilingmeester van het bekende huis Kruse International in de arm genomen.

De catalogus overziend is er een zeer gevarieerd aanbod. Zo wordt er een Peugeot 404 cabriolet geveild. Een mooie, maar tamelijk algemene klassieker, waarvan er waarschijnlijk ook op de aanpalende beurs wel een enkel exemplaar te koop zal zijn. Bij sommige auto's rijst de vraag wat ze op een veiling doen, zoals een Austin Mini Cooper (1973), een Lancia Thema (1988, maar voorzien van een Ferrari 8-cylindermotor) of een Cadillac Seville (1976).

Een aantal andere auto's daarentegen vormen uitdrukkelijke veilingstukken. Wie bijvoorbeeld zijn verzameling wil completeren met een Reo uit 1906 zal daarvoor tevergeefs de advertentie-pagina's uit de krant naspeuren. In Rosmalen wordt echter een Reo B Runabout verkocht. Het is nog een vrij bijzondere ook, want hij dateert van 1906 toen Ransom Eli Olds nog maar net bezig was met de tweede uitdaging in zijn leven. De voormalige eigenaar van Oldsmobil had zich op zijn veertigste tevreden terug getrokken uit zijn bedrijf, toen hij door zakenlui werd overgehaald een nieuwe onderneming op te zetten, waarvan de naam uit zijn initialen bestond. De eerste REO's van 1904 had een 1-cylindermotor en er werden er zeer veel van verkocht. Misschien ligt de waarde van het museumstuk daardoor toch betrekkelijk laag. De catalogus gaat er vanuit dat de auto tussen 40.000 en 50.000 gulden gaat opbrengen. Een andere zeldzame auto, een Ferrari 250 GT Boano van 1957 - geel met een Frans kenteken - voorzien van een 12-cylindermotor, zal daar stellig bovenuit torenen.