MODE M; De vele nuances van bruin

Yvo van Regteren Altena verwacht in kantoren en eersteklascoupés komend jaar een waas van bruintinten met soms een fel lichtblauw accent. Modebaronnen hijsen dit seizoen zakenmannen en -vrouwen weer in het kostuum. Zo traditioneel als de mannenmode zich voortsleept, zo wankelmoedig beweegt de damesmode zich voort. Aan het vechtpak voor de carrièrevrouw is weer gemorreld. De dameshak is opnieuw gerestyled. De komende maanden zal Agenda aandacht besteden aan de textiele attributen van man en vrouw.

Zelden had het weekblad Vrij Nederland een onthullender voorpaginafoto dan eind mei. Onder de kop 'Van Agt in de luwte' stond de ex-bewindsman van top tot teen gefotografeerd. Van kruin tot schoenpunt haperde de esthetiek. Van Agt staat in zwarte, kortneuzige gevlochten instappers met witte sok. Beide kwaden combineert hij met een mosgroen pak met een broek zonder omslag en een verfrommelde rechterzakklep. Als hoogtepunt verdwijnt de daspunt achter zijn gulp. Onder deze foto staat het passende citaat: 'Een comeback is (volledig! volledig!) uitgesloten!'

Van Agt is een van de vele perfecte vertolkers van de Nederlandse textiele armoede. Het zij hem vergeven nu hij zich in de luwte bevindt, maar er is nog steeds een heel legertje zakenlieden dat niet voor hem onderdoet. Neem internationaal opererende topmannen als Wim Dik - pijnlijke pochetten - en Ben Verwaayen. Beiden lijken hun plunje te hebben aangeschaft tijdens een zakentripje naar het Oostblok. Als een vogelverschrikker hangt Verwaayen in zijn jasje en zijn veel te lange en wijde mouwen ogen als pvc-buizen. Het succes van het poldermodel lijkt vooralsnog niet te danken aan de manlijke zakelijke garderobe.

Het argument dat het herenmode-aanbod in Nederland niet deugt houdt geen steek. Er zijn hier mogelijkheden genoeg om een zakelijke garderobe samen te stellen die de grens over kan. Inkopers weten inmiddels wat ze in hun collecties moeten mijden - 'groen kost poen, ruiten kost duiten' - en reizen naar beurzen van Keulen, Düsseldorf en Florence en bezoeken de shows in Parijs, Milaan en New York om hun collecties samen te stellen.

Buitenlandse beurzen zijn vaak teleurstellend voor degenen die uit zijn op vernieuwing. Zo sneerde het modejournaille over de Florentijnse herenmodebeurs Pitti Uomo dat er voor de komende winter weinig nieuws viel te bespeuren. Het enige werkelijke nieuws werd weggehoond onder de kop 'Tacchi alti e tesutti tecnologico' - Hoge hakken en technologische stoffen. In navolging van de vrouwelijke plateauzool willen enkele schoenontwerpers nu ook de man op een hoger niveau brengen. Maar hoge hakken zullen het buiten het modewereldje nimmer halen en voor wat kleding betreft lijkt deze winter een puntgave kopie van vorige winter. Een geruststellende gedachte dat de garderobe van vorig seizoen niet rijp is voor de 'Zak van Max'.

Net als vorige winter floreert, naast donkerblauw, bruin - niet alleen bij modieuze merken als Dolce & Gabbana, Gucci en Prada - maar ook bij klassiekere merken als Corneliani, Ermenegildo Zegna en Isaïa. De kleur bruin is in Italië niet meer weg te denken. Het wachten is of het grote publiek buiten Italië de bruine draad zal oppikken.

Op papier klinkt de combinatie van donkerbruin met grijs en diep blauw weinig inspirerend, maar Italianen zijn meesters in het combineren met een thema. Armani maakt pakken in donkerbruin fluweel en Corneliani combineert een bruin pak met een helblauw streepje. Onder de gedreven en stijlbewuste handen van de Italiaan krijgt bruin opeens honderden nuances en komt de kleur terug in jassen, pakken en hemdencollecties. Zeer geliefd is - getuige de modebladen - het 'ton sur ton': bruin pak, bruin hemd en dito das. Ja, zelfs bruine dassen in rijke kasjmier wol met een enkel fel lichtblauw accent - 'baby blu' zeggen de Italianen vertederd - doen de bruinhater even wankelen.

Ook wat de snit betreft houden de wintercollecties het bij al eerder ingezette trends. Zo zijn door de toepassing van stretch en andere soepele stofsoorten de jasjes en broeken wederom strak gesneden, zowel bij modieuze merken als bij tal van klassieke pakkenmakers. Bij beide stijlen is de taille van het jasje hoog en de schouderpartij slank gebleven. Deze tendens is zowel in Italiaanse als ook Engelse (Paul Smith), Duitse (Baldessarini en Jil Sander) en Amerikaanse (Ralph Lauren, Donna Karan) collecties aanwezig. Terug te vinden in collecties aan beide zijden van de oceaan - en één van de schaarse werkelijke nieuwtjes - is de terugkeer van het uit de jaren zeventig daterende extra zakje boven de rechter jaszak, de zogenoemde ticket pocket.

Met de komst van strakker gesneden jasjes zijn ook de broeken voor deze winter - en ook dat was vorig jaar al ingezet - vrij strak om het been, vaak zonder bandplooi en afgewerkt met een royale omslag van soms wel vijf centimeter. Het mannenpak krijgt met deze belijning een sixtiesachtige sfeer die goed harmonieert met wat er gebeurt aan het vrouwenfront.

INFORMATIE

Tips voor mannen:

IN Combinaties van donkerbruin, grijs en blauw komen terug in alle elementen van de mannengarderobe. Naast wol ook crêpe, ribfluweel en tweed maar dan minder dik dan voorheen.

Het jasje: verhoogde taille met hoog gesloten twee knoops- of drieknoops afwerking. Slankere schouders en mouwen. De broek: herwaardering voor het 'Brokermodel', een model dat ± 2.5 cm hoger zit dan normaal met een bandplooi die van buiten naar binnen valt en gulpen met een knoopsluiting. Het model heeft aan weerszijde een gesp waarmee de taille veranderd kan worden.

UIT Dubbelrij pakken op één knoop gesloten met een brede schouder. Wijde broeken. Overhemd met lage slappe boorden. Strikjes in combinatie met pak. Te lange en te wijde broekspijp (22 cm) met grote knik in de plooi. Juiste pijp is ±19 cm breed en tikt net de schoen aan. Pastel- en beigetinten zijn passé evenals paisley bretels met klemmetjes in plaats van knopen.

*Bron Oger Lusink, eigenaar/inkoper Oger-mannenzaken.

NEDERLANDSE NUCHTERHEID

Volgens een aantal moderedactrices en winkeleigenaren kenmerkt de Nederlandse vrouw zich door 'overvloed aan nuchterheid'. Nederlandse vrouwen “maken hun verschijning niet goed af”, vinden ze. Zelfs vrouwen die zich het genoegen gunnen van een goed pak, maken van schoenen of accessoires een sluitpost. En volgens de criticasters zit in die afwerking de kunst van het kleden. Het is juist deze finesse die er toe doet. Vanaf Maastricht en zuidelijker wordt de afwerking beter. Een elegante schoen, slim gekozen tas of ceintuur doet wonderen.

    • Yvo van Regteren Altena