Publiekstijdschriften stimuleren winst VNU

AMSTERDAM, 27 AUG. De nettowinst van VNU, afgezien van een buitengewone bate, is in de eerste helft van 1997 met 23 procent gestegen tot 176 miljoen gulden. De uitgever uit Haarlem verwacht voor het gehele jaar dat groeipercentage nog wat te kunnen opvoeren.

Op een zwakke beurs reageerden beleggers vanochtend aanvankelijk verheugd op de rapportage van VNU. Het aandeel noteerde rond de 46 gulden, terwijl gistermiddag op 44,10 gulden was gesloten. Later verdampte de koerswinst weer.

Inclusief bijzondere bate (een boekwinst van 21 miljoen gulden op de verkoop van het Amerikaanse Automated Catalogue Services)steeg de netto winst met 38 procent tot 197 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat van VNU kwam 22 procent hoger uit op 254 miljoen, terwijl de omzet met 13 procent toenam tot 1,8 miljard gulden. Exclusief bijzondere baten steeg de winst per aandeel met 23 procent tot 93 cent.

Vooral de activiteiten op het gebied van zakelijke informatie en publiekstijdschriften in Europa hebben twee goede kwartalen achter de rug. De tijdschriften profiteren volgens de woordvoerder van aantrekkende advertentieverkopen. Vooral special interest-bladen, zoals woonbladen, doen het goed. Het bedrijfsresultaat steeg met 21 procent naar 109 miljoen gulden.

Ook de regionale dagbladen in Nederland lieten een verbetering zien. Het resultaat van deze divisie steeg van 49 miljoen gulden naar 53 miljoen. Investeringen in regionale televisie compenseerden de lagere papierprijzen. De stijging is volgens een woordvoerder toe te schrijven aan de verbeterde advertentie-inkomsten.

Het resultaat van zakelijke informatie in de Verenigde Staten steeg met 16,3 procent naar 71 miljoen gulden. Maar de cijfers tonen een druk op de marges. Het bedrijfsresultaat als percentage van de omzet viel terug van 16,0 procent naar 15,1. Volgens de woordvoerder is dit een tijdelijk effect omdat een aantal kosten naar voren zijn geschoven en belangrijke inkomsten juist in de tweede helft van het jaar zullen vallen.

De televisieactiviteiten in Nederland (RTL en Veronica) en België (VTM) zijn uit de rode cijfers gekomen. De activiteiten boekten een resultaat van 4 miljoen gulden, tegen een verlies van 6 miljoen vorig jaar.