Meer winst na fusie van De Boer en Unigro

ROTTERDAM, 27 AUG. De nettowinst van de nieuwe supermarktketen De Boer Unigro is over de eerste helft van 1997 gestegen naar 46,2 miljoen gulden. Dat is 10,1 procent meer dan de gecombineerde cijfers van beide fusie-partners van vorig jaar.

De omzet bleef ongeveer gelijk: 3,35 miljard in het voorbije halfjaar tegen 3,3 miljard gulden vorig jaar. Het bedrijfsresultaat steeg met 13,9 procent, van 68,4 miljoen gulden naar 78 miljoen over het afgelopen halfjaar.

Hoewel de omzet stagneerde, was het concern tevreden over het feit dat de grotere supermarkten, onder de formulenamen De Boer en Super, wel het groeitempo van de markt wisten bij te benen (4,5 procent). Ze handhaafden hun marktaandelen van respectievelijk 3,9 en 6,5 procent.

De omzet van de kleinere buurtwinkels (700 winkels van de formules Spar, Cirkel, Amax en A-markt) liep terug. “Bij de kleinere, oudere winkels is er een aantal dat de concurrentieslag niet meer aankan”, zegt de secretaris van de hoofddirectie, mr F.W.T. Kool in een toelichting. “Ze kunnen geen kleinere versie meer zijn van de grote supermarkt, maar moeten een nieuwe winkel worden met een beperkter maar goed doordacht assortiment.”

Problemen had het concern in België en Spanje, waar consumenten volgens Kool de gevolgen ondervinden van een strak macro-economisch beleid waardoor de consumentenbestedingen onder druk staan. “De spaarquote in Spanje is gestegen tot historische hoogte”, zegt Kool.

De fusie van De Boer Winkelbedrijven en Unigro (mei vorig jaar) ging met terugwerkende kracht in per 1 januari 1996. Voor heel 1997 verwacht De Boer Unigro een “duidelijke” stijging van het nettoresultaat per aandeel. Dat was dit halfjaar 1,74 gulden tegen 1,59 vorig jaar.