1997 wordt 'historisch jaar' voor luchtvaart

DEN HAAG, 27 AUG. Het jaar 1997 zal volgens fractievoorzitter Rosenmöller van GroenLinks de geschiedenis ingaan als een historisch jaar voor de Nederlandse luchtvaart. Een meerderheid van de Tweede Kamer gedoogt dan voor het eerst dat Schiphol er niet in slaagt het vliegtuiglawaai binnen de wettelijk vastgelegde grenzen te houden.

In een debat met minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) bleek gisteren dat een overgrote meerderheid in de Tweede Kamer akkoord gaat met de kabinetsmaatregelen om de geluidoverlast van Schiphol te beperken. Het kabinet maakte afgelopen vrijdag bekend dat het aantal nachtelijke vluchten op Schiphol fors wordt beperkt. Alleen GroenLinks en de SP vonden de maatregelen onvoldoende, omdat de luchthaven ondanks de aanvullende maatregelen dit jaar over de geluidgrenzen heengaat.

De coalitiepartners VVD, PvdA en D66 lieten weten grote moeite te hebben met het overschrijden van de geluidgrenzen. Maar de economische gevolgen van nóg strengere maatregelen wegen zwaarder voor deze partijen. “Wij willen de gedeeltelijke sluiting van Schiphol niet voor onze rekening nemen”, zei Van 't Riet (D66). De coalitiepartijen lieten wel weten dat de overschrijding van de norm tevens de laatste moet zijn. De komende jaren moet Schiphol zich wél aan de geluidgrenzen houden.

Rosenmöller (GroenLinks) liet blijken weinig vertrouwen te hebben in deze ferme woorden van de coalitie. Volgens hem sluiten de paarse partijen sinds de geluidgrenzen voor Schiphol in 1995 zijn vastgesteld voortdurend hun ogen voor de snelle groeicijfers van het vliegverkeer. “Elke keer zaten de schattingen van het kabinet aan de lage kant. Hogere groeicijfers worden bewust genegeerd.”

Rosenmöller vreest “precedentwerking”, nu de politiek voor het eerst gedoogt dat de geluidgrenzen voor Schiphol overschreden worden. “Waarom is de geluidgrens niet net zo belangrijk als de grens voor het financieringstekort?”, vroeg hij zich af en gaf vervolgens zelf een antwoord: “De begrenzing van het financieringstekort is veel belangrijker voor de politiek dan milieugrenzen.”