Machine moet mens begrijpen

“Het Internet moet in de toekomst net zo gebruikersvriendelijk zijn als een strijkijzer”, zegt futurolooog Paul Ostendorf in TelePC. Ostendorf, wetenschappelijk medewerker van Cap Gemini en de Universiteit van Groningen, zet in “Hèt Internet-magazine” uiteen hoe het net over 10 tot 15 jaar naadloos verweven zal zijn met het leven en de informatievoorziening van alledag.

“De ideale situatie is dat de mens de machine niet meer hoeft te begrijpen, maar dat de machine de mens begrijpt.” Volgens Ostendorp wordt door de 'mentale interface' het toetsenbord op den duur overbodig: “Je 'denkt' woorden rechtstreeks de computer in.”

In TelePC (van juni/juli, het laatst in de kiosk verkrijgbare) staat ook een artikel over vermiste verwanten, waarover tal van sites blijken te bestaan. Er zijn portretten en gegevens te vinden van mensen die ooit hun huis verlieten en nooit meer iets van zich lieten horen. Internet blijkt een goed hulpmiddel te zijn bij opsporing, eenvoudig omdat zoveel mensen zich op het net manifesteren. Door adresbestanden te doorzoeken vonden geadopteerde kinderen hun 'echte' ouders, broers of zusters terug.

Het Internet heeft een onvoorstelbare groei van bedrijvigheid teweeggebracht, zo blijkt weer eens uit de Internet-provider-test die TelePC publiceert. De lijst bedraagt maar liefst 89 aanbieders, waaronder Pimpernel on line, Fries Internet Services en de Digitale Stad Oss. Gekeken werd naar bereikbaarheid, snelheid en de serviceverlening. Conclusie wat betreft de landelijke aanbieders, onder voorbehoud van de 'momentopname': EuroNet is voor de eigen abonnee het best bereikbaar, de snelste toegang tot het net geeft Plant Acces en CompuServe biedt de beste faciliteiten.

Een nieuwe en snel groeiende beroepsgroep vormen de 'webmasters', verantwoordelijk voor het technisch onderhoud van een Internetsite. Ook voor hen is er een tijdschrift, WebMaster Magazine (WM). Op het omslag van het juli/augustus nummer staat de webmaster afgebeeld als een Batman temidden van als wolkenkrabbers vormgegeven elektronica. Ja, dat is de gedroomde webmaster: een redder in de jungle die Internet heet. Vanzelfsprekend beschikt de webmaster over een schat aan gespecialiseerde kennis, die steeds dient te worden ververst. WM staat dan ook vol met technische details.

Maar er staat voor de leek ook veel begrijpelijks in WM, zoals een berichtje over de kosten van een Website. Het Amerikaanse bureau Gartner constateerde dat in Nederland 12.000 bedrijven een domeinnaam hebben laten registreren en dat louter een site als 'uithangbord' die bedrijven gemiddeld ƒ 7.500,- heeft gekost. Maar zodra bedrijven meer willen, bijvoorbeeld marketing en verkoop, loopt het op van ruim 5 ton tot 2 miljoen gulden.

Is zo'n investering weggegooid geld, of laten bedrijven zich terecht verleiden tot enorme uitgaven gezien de voorspelling in WM dat in het jaar 2000 met 'Electronic Commerce' een omzet zal worden behaald van circa 4 miljard dollar? Het blad vindt dat laatste. WM heeft een interessant artikel over de Security First Network Bank (SFNB), een volledig 'virtuele' bank die in oktober 1995 werd geopend. Het voordeel van electronisch bankieren blijkt te schuilen in de drastisch gedaalde transactie- en overheadkosten, de permanente bereikbaarheid en de beveiliging die inmiddels een hoge graad van perfectie heeft bereikt.

De blik in de toekomst wordt in WM verleend door Hans Bol van het Internet-ontwikkelingsbureau Harbinger, ontwerpers van ondermeer de ANWB-site. Bol meent dat ervaring opdoen met een 'functionele' site op Internet voor elke onderneming van vitaal belang is om in de volgende eeuw te overleven: “Sleutelwoorden voor de virtuele onderneming zijn relatie- en marktgedrevenheid, snelheid, wendbaarheid, alertheid, creativiteit en responsgerichtheid.” Een goede site biedt volgens Bol de klant juist overzicht in een materie die hij in het 'echte leven' niet kan overzien: “Om het even op z'n Rotterdams te zeggen: mensen moeten het op hun brood kunnen smeren.”