Luistertest

Nieuwsgierig gemaakt door allereerst een artikel in het Cultureel Supplement van 18 juli door Serge van Duijnhoven, dan door de mild polemische reactie daarop van Gerrit Komrij in het CS van een week later, en laatst door Marjolein de Vos op de kunstpagina van 18 augustus, in het artikel over 'Het verschil tussen pop en poëzie', heb ik uiteindelijk eens naar een cd van de Nederlandse rapgroep Osdorp Posse geluisterd.

De charme of de ontroering van een liedje zou dan in de eerste plaats in de muziek zitten, volgens een door De Vos aangehaald schrijfster wanneer deze het verschil tussen popteksten en poëzie bespreekt.

Uit mijn luistertest blijkt nu dat er helemaal geen muziek voorkomt op de cd 'OP' van Osdorp Posse. Er is alleen een ritmegeluid dat het, in de zonder melodie gescandeerde tekst, ontbrekende metrum zodanig invult dat er een eenvoudige fourbeat ontstaat.

En dat ritme is schijnbaar gefabriceerd uit een verknipte geluidsopname uit de gieterij-smelterij-pletterij van Hoogovens. Wel fascinerend.

In een verstaanbaar deel van de tekst van 'Ropper dan ooit' van Osdorp Posse zeggen ze overigens zelf: “Want je bent pas vreemd, als je dit serieus neemt”, als ze het hebben over: “Als ik jou kan vermoorden met woorden voor gestoorden, want, moet je horen hoe ik jouw oren ga doorboren...” enz.

De verwijten over en weer in het artikel van Serge van Duijnhoven dat van rap van OP niet veel overblijft op papier en dat van een gedicht van Remco Campert niets overblijft als die gerapt wordt, zijn onterecht. Zelf heb ik eens een bekend gedicht gerapt en dat ging uitstekend.

“Oh, Kerstnacht schoner dan de dagen”, leent zich met de viervoetige jamben (vijfvoetig als de upbeat en de afterbeat worden meegerekend) goed om op een karaoke-versie van een M.C. Hammer rap voorgedragen te worden. Om de drie à vier regels moet er dan een break worden toegepast die bestaat uit een gesyncopeerde herhaling van de drie laatste jamben, gescandeerd door de klas, de rei van clarissen. Ik mag dat alle Neerlandici die les geven aanbevelen.

De thematiek van de Gijsbrecht, moord en doodslag in Amsterdam, dreigende verkrachting van nonnen, infanticide in Bethlehem, alles is aanwezig voor een eigentijdse voorstelling.

Een reeds door Thijs van Leer met Focus 25 jaar geleden aangekondigde maar nu door Osdorp Posse gerapte Gijsbrecht in de benauwde veste van Amsterdam ArenA ligt in het verschiet, met Vondel klaar voor de 21-ste eeuw.

    • D. van Vliet