Sky heeft de plicht saai te zijn

Freek de Jonge's 'jongste monsterhit' Er is Leven na de Dood wordt niet gedraaid op Sky Radio. Niet omdat de tekst te aanstootgevend zou zijn, maar omdat 'het gewoon niet past in het format', verontschuldigt directeur Ton Lathouwers zich. “DJ Madman met Meisje, je bent zo lelijk als de Nacht draaien we per slot van rekening ook niet. Terwijl dat ook een grote hit geweest is.”

Het commerciële radiostation Sky Radio dat voor 71,5 procent in handen is van News International, het conglomeraat van de Britse mediamagnaat Rupert Murdoch, gaat de controverse liever uit de weg. De programmering blinkt niet uit in originaliteit. Opvallende melodielijnen, stiltes of valse gitaren zul je er niet gauw tegenkomen. Wel veel (on)mogelijke liefdes, loepzuivere stemmen en melodieuze softpop. Want daar is Sky voor.

De doelgroep bestaat uit vrouwen in de leeftijdscategorie 20-35 jaar en mannen van 35-49 jaar. In die clusters is Sky Radio het best beluisterde radiostation. Worden de vrouwen wat ouder, dan schakelen ze over het algemeen over op het smartlappenstation Radio 10 Gold; zijn de mannen jonger, dan houden ze veelal van wat hardere muziek: house en rock. In die groep is Radio 3 favoriet. Radio 538, de jongerenzender, staat daar op twee.

De feiten en de cijfers komen van Ton Lathouwers. Hij heeft het allemaal onderzocht. Want ook dat is zijn vak. Met Sky speelt hij genadeloos in op de wensen des volks. Hij geeft ons wat we willen: de gelikte mierzoete ballads van Whitney Houston, George Michael, Mariah Carey, Bryan Adams, Celine Dion, R. Kelly, Toni Braxton, Marco Borsato en anderen. Vierentwintig uur per dag. Lathouwers heeft niet de geringste intentie daarvan af te wijken.

Zeker sinds in november 1996 de champagnekurken knalden op het Sky-hoofdkwartier in Naarden. In die maand werd Sky Radio het best beluisterde station van Nederland. Tegenwoordig wordt het al bijna weer normaal gevonden dat Radio 3 voorbijgestreefd is.

“Na 1 januari, als wij ook in het noorden te beluisteren zullen zijn, zal Radio 3 onder de tien procent marktaandeel zakken”, zegt Lathouwers bescheiden.

Mensen vragen hem wel eens wat er in de negen jaar dat Sky uitzendt, zoal veranderd is. 'Niets', zegt hij dan. Lathouwers is er trots op. “Het beste bewijs dat onze formule deugt.”

De verschillen in muziekkeuze tussen nu en 1988 zijn dan ook marginaal. “Que sera, sera van Doris Day zullen we niet snel meer draaien. Vroeger, toen de concurrentie nog van een dusdanig niveau was dat we ons dat konden veroorloven, deden we dat nog wel eens. Nu vragen we ons bij ieder nummer af: “vinden ze het wel leuk”.

Hiertoe worden aan 1.500 personen uit de doelgroep wekelijks twaalf veelgedraaide titels voorgelegd waarvan moet worden aangegeven of ze nog geapprecieerd worden. Maar de overige 2.988 platen die Sky wekelijks draait, komen van de Sky-medewerkers zelf. Zij programmeren inmiddels feilloos op hun gevoel. De Sky-computer die in een gekoelde ruimte staat te snorren, helpt een handje mee.

En zo kan het voorkomen dat Toni Braxton's Unbreak my Heart al een jaar grijs gedraaid wordt op Sky. Lathouwers zal in Toni blijven geloven tot de luisteraar haar gebroken hart beu is. “De grootste fout die andere radiostations maken, is dat de dj's sommige platen eerder zat worden dan hun luisteraars. Wij worden ze pas zat als ons publiek ze zat is”, aldus Lathouwers.

Daarmee is Sky Radio de saaiste radiozender die Nederland rijk is. Wellicht, pareert Lathouwers. “Maar als ik anderhalf uur achterelkaar in jullie krant lees, heb ik het ook echt wel gehad. En aan de andere kant, het is juist goed dat het af en toe een beetje voorspelbaar overkomt. Dat betekent dat Sky een herkenbaar station is.”