Het Orlando Kwartet gaat verjongd een tweede leven in

Orlando Festival. Grieg Trio, Menahem Pressler, Stefan Metz, Jochen Kupfer, Reinhild Mees e.a. Gehoord: 19/8, Brüsselsaal Aachen; T/m 31/8. Inl. 045-5466914.

Toen ruim een jaar geleden wereldkundig werd gemaakt dat het gerenommeerde Orlando Kwartet het na twee decennia voor gezien hield, werd onmiddellijk gespeculeerd over het voortbestaan van het Orlando Festival. Dit door het kwartet geïnitieerde internationale kamermuziekfestival heeft jaarlijks plaats in en rondom de abdij van Rolduc in Kerkrade. Het Orlando Festival heeft ogenschijnlijk echter niets verloren van de festivalkoorts die de veelal intern verblijvende deelnemers en toehoorders van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat bijeen doet scharen, al zal men het wegvallen van de bevlogen inbreng van het Orlando Kwartet zeker betreuren.

De programmering is even intensief als vanouds en Grote Namen ontbreken ook dit jaar niet in het festival dat nog tot en met 31 augustus duurt. Pianist Menahem Pressler geeft concerten en meestercursussen, cellist Martin Lovett doceert, componist György Kurtág weet van geen ophouden tijdens zijn interpretatie-masterclasses. Het Orlando Festival, dat dit keer de kamermuziek van Franz Schubert als programmatisch zwaartepunt heeft, slaat in toenemende mate zijn vleugels uit door satellietconcerten te organiseren in de Euregio. En dit jaar is voor het eerst sprake van een 'Orlando Academie'. Hiervoor kunnen muziekstudenten zich individueel inschrijven. Dit in tegenstelling tot de reguliere masterclasses, waarvoor duo's, trio's en kwartetten zich gezamenlijk aanmelden om te worden gecoacht door musici die het kamermuziekspel van professie kennen.

Het meest saillante nieuws is dat Orlando-cellist Stefan Metz (56), tevens artistiek leider van het festival, drie jonge violisten om zich heen heeft verzameld waarmee het Orlando Kwartet een tweede leven wordt ingeblazen onder de naam het Nieuw Orlando Kwartet. Primarius is de Belg Jan van Weyenberg, tweede viool speelt de Japanse Hiromi Kikuchi en de Canadees Stéphane Lauzon speelt de altviool.

Tijdens een concert in het Duitse Aachen speelden drie van hen - Van Weyenberg, Lauzon en Metz - samen met Menahem Pressler en contrabassist Niek de Groot het Forellenkwintet van Schubert. Het werd een uitvoering die meer diverterend was dan meeslepend, zeker met in het achterhoofd het concert dat Pressler zondag nog in het Amsterdamse Concertgebouw gaf en de vertolking van hetzelfde kwintet onlangs op het kamermuziekfestival in Delft (waarbij De Groot overigens ook van de partij was). Van Weyenberg leek niet zijn beste dag te hebben; op het scherp van de snede werd niet gespeeld. Hoe veeleisend deze kamermuziek echter is, weten de musici zelf als geen ander. Het duurt veelal jaren voordat een ensemble zich een homogeen geïntoneerd klankbeeld heeft verworven. Om die reden zal het Nieuw Orlando Kwartet zich dan ook pas in 1999 laten horen in Amsterdam.

De omfloerste klank van Metz en de zijnen contrasteerde met het bezeten en felle spel van Noorse Grieg Trio, dat een bij vlagen schitterend frenetiek Trio in e-klein van Sjostakovitsj uitvoerde. De Duitse bariton Jochen Kupfer liet in het lichtvoetige Schubert-repertoire blijken over een goede stem en een uitstekende techniek te beschikken; de vele gemoedswisselingen in een lied als Der Wanderer kregen echter muzikaal noch psychologisch de gewenste diepgang. Dit soort kanttekeningen laat onverlet dat het een waar genoegen is om je, 'ver van de wereld', geheel onder te dompelen in al die muziek die het Orlando Festival met gulle hand over je uitstort. Van 's ochtend vroeg tot s' avonds laat.