Column

Brabo's

Eerlijk gezegd vond ik alle ophef bij ons op de Keizersgracht nogal overdreven. Onze buurtactie was absoluut niet racistisch bedoeld en met het spandoek Wij willen geen Brabo's, vol is vol wilden wij de politiek alleen maar wakker schudden.

Wij zijn niet tegen papen van onder de Moerdijk, maar de hele Keizersgracht wordt gewoon te rooms. U moet onze actie zien als een noodkreet. Als er een of twee katholieke gezinnetjes met een zachte g in de gordel wonen heeft niemand daar moeite mee, maar nu er meer dan tien Brabantse gezinnen op dezelfde gracht zijn neergestreken wordt het te gek. Ze zijn nou eenmaal anders, hebben een ander geloof, praten anders, drinken veel meer dan wij, gaan op de raarste momenten zingen, krijgen na een paar glaasjes last van polonaisedrang, enzovoort. Als ze dat in Den Bosch, Helmond of Oss doen dan valt dat niemand op, maar hier kan het gewoon niet en dat is het enige wat we wilden zeggen. Amsterdam is een tolerante stad, maar er zijn ook bij ons grenzen.

Voorbeeld: Brabo's geloven in een God, die zich op aarde laat vertegenwoordigen door een Pool in Vaticaanstad. Daar loopt die man, samen met zijn volgelingen, in een soort jurk en samen houden zij zich bezig met allerlei duistere rituelen. Ze drinken wijn en zeggen dat dat bloed is, vreten ouwel en noemen dat het lichaam van Christus, stoken daar wierook bij, de jurken mogen zelf geen seks hebben, maar bepalen ondertussen wel dat de allerarmste gelovigen condoomloos moeten doorfokken. Verder mogen terminale patiënten niet waardig sterven, abortus is in hun ogen moord en een beetje gezonde, opluchtende echtscheiding is helemaal uit den boze. Kortom: een bizar clubje. Zolang dat allemaal onder de Moerdijk gebeurt heeft niemand er last van, maar als ze echt massaal deze kant opkomen en hun gewoontes onbewust aan ons gaan opdringen dan geven wij een signaal af en zo moet u onze actie op de Keizersgracht zien. We hebben niets tegen de familie Van Vught, maar tien Van Vughtjes wordt ons gewoon te veel.

In de gordel is een redelijk grote homopopulatie en het is bekend dat de katho's tegen deze vorm van seksualiteit zijn. De opperpool in Vaticaanstad heeft het onlangs nog openlijk veroordeeld en dan kunt u zich toch voorstellen dat de Amsterdamse nichten zich op zijn zachtst gezegd ongemakkelijk voelen als er allerlei roomse gezinnetjes van beneden de rivieren om hen heen komen wonen. Daarbij heb je ook last van ze. Brabo's moeten elke zondag naar de kerk en dat doen ze het liefst 's morgens. Een beetje nicht, maar ook de gemiddelde grachtenhetero, slaapt graag uit. Dus als je als uitslaper elke zondag om een uur of half tien gestommel op de trap hoort, plus het bijbehorende klokgelui, dan geeft dat irritatie. En wat begint als irritatie kan al snel uitgroeien tot een etnisch conflict. Wie wind zaait zal storm oogsten. Verder gebeurt het regelmatig dat je bij de viskraam mensen met een Berry van Aerle-tongval over Cocu en Zenden hoort babbelen en daar wordt je haring niet malser van. Verder is het een volk van dierenbeulen. Het is algemeen bekend dat zij in De Peel miljoenen varkens in hele benauwde hokken martelen. Ze leggen een zeug met een metalen klem op de grond zodat de biggetjes er beter bij kunnen en dat arme dier kan dan geen kant op. Zij vinden dat allemaal heel normaal, maar wij mogen tegen dat soort praktijken best vreemd aankijken. En dat is het enige dat wij wilden zeggen. We zijn blij dat het tussen ons en burgemeester Patijn weer is goed gekomen, zij het dat we hem niet persoonlijk te pakken kregen omdat hij zich moest inschrijven voor het homogolfen op de Gay Games. Daarover hadden wij met de hele buurt nog een vraagje: begin je als hetero bij het homogolfen met een handicap of juist niet?