Zoef zoef

Ex-KLM topman (en vervoerseconoom) P. Bouw vond deze week zijn eerste bijbaan sinds zijn vertrek bij de nationale luchtvaartmaatschappij. Hij is een van twaalf leden van de Raad voor verkeer en waterstaat, een gloednieuw adviescollege van minister Jorritsma.

Een adviesraad met drie vrouwen, zes hoogleraren en drie ex-en. Naast ex-KLM president Bouw ook E. Wintzen, ex-topman en oprichter van softwarebedrijf BSO, en investeerder in de Nederlandse licentiehouder van hippie ijs verkopers Ben & Jerry's. En de voorzitter is ex-topman W. Scherpenhuijsen Rom van ING, de gedoodverfde partner bij elke financiële samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven, van gerechtsgebouwen tot tunnels.

De nieuwe adviesraad gaat er vanaf deze week tegenaan en kan de minister gevraagd en ongevraagd adviseren over controversiële onderwerpen als de tweede nationale luchthaven, het goederenvervoerbeleid en de concurrentie op het Nederlandse spoor.

Gebrek aan deskundigheid bleek geen bezwaar, meldt Scherpenhuijsen Rom in het voorwoord van een brochure van de raad. Die kennis heeft het ministerie wel. Het “bedenken en bespreekbaar maken van nieuwe, soms onorthodoxe en vaak nog niet maatschappelijk geaccepteerde oplossingsrichtingen” is de missie. Dat moet met zoveel denkkracht weinig problemen opleveren, maar geeft de minister direct het perfecte alibi: is een onwelgevallig advies politiek en maatschappelijk wel haalbaar?

Hoeveel frequent flyers zou de raad tellen? Hoeveel zwevers? En hoeveel houders van een milieuvriendelijke OV-jaarkaart? De brochure van de adviesraad vermeldt wel de (ex)banen van de leden, zodat eventuele belangenconflicten direct traceerbaar zijn, maar niet hun vervoermiddel.