Brienenoordbrug gebouwd naar oude norm

DEN HAAG, 22 AUG. Rijkswaterstaat kon in 1987 geen goede prognose maken over de ontwikkeling van de toekomstige verkeersbelasting van de Van Brienenoordbrug. De in 1990 in gebruik genomen brug is daarom gebouwd met uit een 1963 stammende kwaliteitsnorm.

Dat schrijft minister Jorritsma (Verkeer en Waterstaat) in antwoord op vragen van het Tweede-Kamerlid Reitsma (CDA). Vorige maand bleek bij een routine-inspectie dat de brug scheurtjes vertoonde die door Rijkswaterstaat werden toegeschreven aan 'vermoeiingsverschijnselen' als gevolg van een onverwachte toename van het vrachtverkeer. Dit wordt echter door verschillende deskundigen bestreden. Volgens Jorritsma waren er bij het ontwerpen van de brug in 1987 weliswaar aanwijzingen dat de geldende voorschriften geen goed beeld gaven van de toekomstige verkeersbelasting, maar waren er onvoldoende gegevens om met die ontwikkelingen rekening te houden.

TNO, de Technische Universiteit Delft en de Universiteit van Aken onderzoeken in opdracht van Rijkswaterstaat nog de vraag hoe er door zware, wisselende belasting scheurtjes in het wegdek konden komen. Volgens Rijkswaterstaat is de kwaliteit van het staal wel in orde.

De scheurtjes in het beweegbare deel van de brug zijn inmiddels gerepareerd. De kosten daarvan bedragen een miljoen gulden. Pas volgend jaar zomer zal de definitieve reparatie worden uitgevoerd, zo schrijft Jorritsma. Naar aanleiding van de problemen met de Van Brienenoordbrug zijn enkele andere beweegbare bruggen tussentijds geïnspecteerd. Daarbij is niets gevonden.