Bedrijf bouwt aan sterke positie in containervaart; P&O Nedlloyd denkt aan fusie

ROTTERDAM/LONDEN, 21 AUG. De krachttoer van P&O Nedlloyd om in de eenentwintigste eeuw te behoren tot een van de grootste rederijen in het containervervoer ligt op koers. Algemeen directeur Tim Harris van P&O Nedlloyd kon gisteren op een persconferentie in Londen wat dat betreft opgelucht adem halen toen hij de cijfers van het tweede kwartaal van de per 1 januari ingegane fusie tussen beide containerrederijen bekend maakte. Die waren 67 miljoen dollar positief, een bedrag waar Nedlloyd 23 miljoen gulden aan heeft bijgedragen.

Na het dramatische eerste kwartaal (31 miljoen dollar verlies) profiteert P&O Nedlloyd voor het eerst van de kostenbesparingen van 200 miljoen dollar die het bedrijf op jaarbasis wil doorvoeren. Ook zijn de tarieven voor het containervervoer de afgelopen maanden stabiel gebleven. De schaalgrootte van het bedrijf heeft de rest gedaan. P&O Nedlloyd heeft een gezamenlijke omzet van 4 miljard dollar en een vloot van 112 eigen en gecharterde schepen met een totale capaciteit van 540.000 TEU (een standaardmaat voor twintigvoet containers).

Gesecondeerd door Nedlloyds financieel directeur Haddo Meijer zei Harris alles in het werk te zullen stellen om P&O Nedlloyd de komende jaren verder op te stoten in de vaart der volkeren. “We kunnen dat doen via allianties maar ik sluit ook een nieuwe fusie niet uit.”

Afgelopen juli heeft P&O Nedlloyd al een pact met de duivel gesloten met de aankondiging dat het in september met 's werelds grootste containercombinatie Maersk-SeaLand een nieuwe containerdienst tussen Noord-Westeuropa (Rotterdam, Bremen, Felixstowe) en Canada (Montreal) gaat opzetten. Maersk vormt een fenomeen binnen het containervervoer. De Denen beschikken over eigen werven en bezitten op dit moment de 15 grootste containerschepen ter wereld, die overal kunnen overslaan op eigen terminals. Bovendien kan Maersk, ook in de bulkvaart een van de grootste rederijen ter wereld, eventuele tegenvallers in de containersector gemakkelijk compenseren met de winst uit andere sectoren van het bedrijf. Maersk is daardoor in feite de enige containerrederij in de wereld die in staat is alles op eigen kracht te doen en zowel in Zuid-Amerika, Oceanië als het Verre Oosten één van P&O Nedlloyds zwaarste concurrenten.

Niettemin komt het herstel in de zeevaart voor Nedlloyd precies op tijd. Nedlloyd heeft de fusie met P&O voor 200 miljoen dollar kunnen financieren door de verkoop van offshoredochter Neddrill. De boekwinst op dit kostbare 'tafelzilver' heeft ook aardig de balans van Nedlloyd het afgelopen jaar opgefleurd. Bijzondere baten kan Nedlloyd de komende jaren alleen nog maar halen uit de belangen die het bedrijf nog heeft in overslagbedrijf ECT en chartermaatschappij Martinair. Derhalve zal de winst de komende jaren vooral moeten komen uit de eigen bedrijfsvoering (containervaart en Europees transport en distributie). Dat de jongste kwartaalcijfers aantonen dat het resultaat uit gewone bedrijfsoefening weer in de lift zit is derhalve een godsgeschenk voor Nedlloyd. Want bijzondere baten van 45 miljoen zorgden er ook in het tweede kwartaal van dit jaar voor dat Nedlloyd in totaal een acceptabele nettowinst van 57 miljoen tevoorschijn kon toveren.