Luiers 11 procent duurder, prijzenslag voorbij

ROTTERDAM, 16 AUG. Luiers worden eind oktober 11 procent duurder. Marktleider Pampers, die dan een nieuwe unisex-luier introduceert, verhoogt de adviesprijs voor een voordeelpak van 36 tot 40 gulden. Dat heeft de producent van Pampers, Procter & Gamble, gisteren bekendgemaakt. Andere merken zullen de prijsstijging van Pampers volgen.

Vorig jaar woedde er in Nederland een ware luier-oorlog, met kortingsacties tot meer dan een tientje per pak. Ook de vaste prijs daalde tot 28 gulden. Die is inmiddels al weer omhoog en zal in november uitkomen op het niveau van twee jaar geleden. De prijs per stuk van de nieuwe Pamper-luier wordt 57 cent. “Tien jaar geleden was dat 55 cent”, zegt H. Spoon, directeur van Procter & Gamble Nederland, “terwijl er in die jaren zes verbeteringen van de luiers zijn doorgevoerd.”

“Wij waren niet gelukkig met de prijzenslag die er is geweest op initiatief van Pampers”, zegt M. Stoker van Kimberly-Clark, producent van Huggies. “De prijs was lager dan ooit, wat voor de handel en voor de producenten geen gezonde situatie was.”

Overigens erkent Spoon dat producenten steeds minder vat krijgen op de winkelprijs. “Wij geven een adviesprijs en hopen dat de handel rust bewaart. Van stunten wordt niemand beter. Grote fluctuaties in de vraag leiden tot inefficiëntie, mensen moeten overwerken in fabrieken, waardoor uiteindelijk de kosten omhoog gaan.”

Sommigen denken daar anders over. Twee supermarktketens, Dirk van den Broek en Nettorama, maakten gisteren bekend dat ze artikelen onder de afgesproken bodemprijs gaan verkopen. Die vervalt officieel pas op 1 januari, wanneer de Wet economische mededinging ingaat.

In Nederland worden dit jaar circa 186.000 baby's geboren. De omzet van luiers in Nederland was vorig jaar 287 miljoen gulden. Het marktaandeel van Pampers, dat anderhalf jaar geleden nog boven de 50 lag, is ongeveer 40 procent. De huismerken van supermarktketens of drogisterijen hebben een aandeel van 30 procent, Huggies heeft 17 procent en Libero 13 procent.

De nieuwe luier, Pampers Baby Dry Extra, is een unisex-model. Pampers stopt met de verschillend gevormde luiers voor jongens en meisjes, die in 1989 waren geïntroduceerd. Kimberly-Clark houdt vast aan de bestaande varianten.