Lange rijen voor 'Duitse' benzine

TOLKAMER, 16 AUG. Lange rijen automobilisten hebben gistermiddag bij een benzinepomp in het Gelderse Tolkamer Duitse benzine getankt tegen Duitse prijzen. Ze profiteerden daarmee van een actie van de pomphouders in de grensstreek, die zo wilden protesteren tegen de accijnsverhoging die op 1 juli is doorgevoerd.

De brandstof was s' ochtends bij een Duits tankstation opgehaald met een vrachtauto vol jerrycans door pomphouder Wim Goris uit Tolkamer, op drie kilometer van de Duitse grens. Bij de actie waren minstens vijftig collega's van Goris aanwezig, van wie de meesten aangesloten zijn bij het actiecomité Pompen of Verzuipen, dat al enkele weken pleit voor een betere compensatieregeling. Het kabinet wil pomphouders in de grensstreek maximaal 70.000 gulden per jaar compensatie toekennen voor de accijnsverhoging, maar dat is volgens de actiegroep volstrekt onvoldoende.

Op 22 augustus dient er in Den Haag een kort geding van de actiegroep tegen de Staat over de compensatie-regeling. Bovendien zal de politiek onder druk worden gezet. Als er niets gebeurt, zo meent het actiecomité, dan zal dat op korte termijn 1.100 tot 1.400 banen in de sector kosten, terwijl de Nederlandse staat op jaarbasis een bedrag van 450 miljoen gulden aan belasting-inkomsten misloopt. Nederlanders in de grensstreek, zo is berekend, zullen in totaal per jaar 227 miljoen liter benzine en diesel in Duitsland tanken. Deze week werd bekend dat verschillende pompstations al begonnen zijn met het ontslaan van medewerkers.

De verkoop van Duitse benzine in Tolkamer verliep “bar best”, aldus Goris. Hij had aanzienlijk meer klanten dan de afgelopen weken. “Het was dan ook een bijzonder klantvriendelijke actie: ze kregen goedkope benzine, hadden plezier en hoefden niet helemaal naar Duitsland te rijden. Wat wil je nog meer?” De actie leidde tot wachttijden bij Goris' tankstation. Er is niets mis aan het halen van brandstoffen in Duitsland en het verkopen ervan in Nederland, aldus Goris. De Bovag denkt daar overigens anders over: de branche-organisatie trok zich eerder al terug uit de actie wegens het mogelijk illegale karakter van de verkoop. “We doen alles via het boekje”, zo liet Goris gisteren weten.

De actie is noodzaak voor de pomphouder. De omzet van zijn station is sinds 1 juli met de helft teruggelopen. “En dat kan natuurlijk ook niet anders. Het verschil met Duitse brandstof is opgelopen naar 35 cent per liter. Daar wil je als automobilist wel voor omrijden. Ik ken mensen die zestig kilometer omrijden. Als je nagaat dat de accijnsverhoging is doorgevoerd om het aantal autokilometers terug te dringen, dan kan zelfs een kind begrijpen dat de overheid met die verhoging de plank helemaal misslaat.”

Volgens oliemaatschappij Shell is het verschil in prijs tussen Nederland en Duitsland voor 24 cent te wijten aan hogere belasting in Nederland. Ook verrekent de Duitse pomphouder 6,5 cent minder aan distributiemarge. Dat kan door de hogere omzetten (ook uit niet-brandstof) van de gemiddelde Duitse pomp.