'Ik heb niet de pretentie integer te zijn'

Theo van Gogh gaat vanaf maandag 1 september een datingprogramma voor Veronica presenteren. Na zijn plotselinge vertrek bij Talkradio een onverwachte nieuwe rol voor de filmer/columnist.

Theo van Gogh in een datingshow. Dat gaat zo: Kandidate: “Ik heb nu een paar keer meegemaakt dat mannen tegen me zeiden; je hebt wel een leuke toet, maar je bent gewoon te dik.” Theo van Gogh: “Dat soort mensen verdienen u dan toch ook niet?” Kandidate: “Dat weet ik wel, maar het blijft toch hangen.”

Monsieur Terrible Theo van Gogh is zichtbaar in zijn element in de repetitieruimte van het productiebedrijf ID-TV. Hij is bezig met de selectie van kandidaten voor zijn nieuwste speeltuin: een heuse datingshow. “Waarom wil je geen kinderen? Het moederschap is toch de kroon op het vrouwzijn?”

Na De Krant op Zondag, HP/De Tijd, Talkradio, Het Parool, Veronica Nieuwsradio, VPRO en NPS gaat de man die ooit 'duizend rotjes naar zijn lerares geschiedenis gooide om de Slag bij Nieuwpoort passend te gedenken' het bij Veronica proberen. Hij wordt de gastheer in het door hem en Pieter Storms bedachte De Hunkering.

'Dorpsgek van de Nederlandse Filmwereld' (Ben Haveman), 'charmante rotjongen' (Gerry van der List), 'aandacht-junk' (Jan Kuitenbrouwer), 'gefrustreerde calorieën-verzamelaar' (Sylvain Ephimenco); het fenomeen Theo van Gogh gooit het weer eens over een andere boeg.

In De Hunkering helpt hij mensen bij het vinden van de 'prins of prinses op het witte paard'. “Maar het is wel een programma met een knipoog”, stelt de nieuwbakken relatiemakelaar gerust. “Een zekere mate van cynisme wordt niet geschuwd. Zo zit er een vleesmolen in waar de kandidaten uitkomen, is er een harpiste waarmee ik een liefdesliedje zing en daal ik in smoking de trap af. Het is dus niet het bloedserieuze Carlo Boszhard-werk (presentator van RTL4's datingshow Liefde op het Eerste Gezicht, red.). Als mensen echt verliefd worden, zou dat natuurlijk fantastisch zijn, maar ik hoop dat ze vooral doorhebben dat het ook helemaal niet erg is als je in je eentje blijft. Waarvan ik dan de levende exponent ben, hahahaha.”

Gastheer Van Gogh katalyseert bij het vinden van de ware door middel van vragen in het genre 'vind je het prettig als een vrouw huilt als ze klaarkomt'. “En dan zeg ik, doe es voor, ofzo. In jouw jargon is dat misschien een heel provocatieve vraag. Maar mij lijkt dat intrigerend.”

'De Winnaars' worden als beloning uiteindelijk 12 uur lang met elkaar in een Kip Caravan opgesloten met een camera - die ze ook af kunnen zetten als het te intiem wordt - als stille getuige. “En dan kom ik 's ochtends om negen uur met croissants vragen hoe het de jongelui vergaan is.” Schaterlach. Van Gogh heeft er zin in.

Theo van Gogh ('bij de VPRO sta ik op de zwarte lijst') is een bejubeld filmer (Blind Date en Loos), maar werd evenzo hard verguisd voor Vals Licht. Hij oogstte bewondering als vasthoudende, origineel vileine, doch immer aimabele interviewer in Een Prettig Gesprek, waarin hij ooit aan Jan des Bouvrie vroeg of deze een elektrische stoel zou ontwerpen als hem dat gevraagd werd (het antwoord was overigens ja), maar schreef ook net zo gemakkelijk in een column dat hij hoopte dat de toen net overleden VPRO-directeur televisie Roelof Kiers naast de weduwe Rost van Tonningen in het graf gelegd zou worden. “Omdat ze beiden voor de totalitaire verleiding waren bezweken.”

Zijn naargeestige humor is zijn handelsmerk. Hij kan er goed mee uit de voeten achter zijn pc, in de eenzaamheid van zijn 'cynisch universum', zoals Hans Beerekamp ooit in deze krant zijn belevingswereld karakteriseerde. “Wat ruikt het hier naar caramel. Vandaag verbranden ze alleen suikerzieke joden”, schreef Van Gogh in het filmblad Moviola. Na een slepende procesgang die negen jaar duurde, werd Van Gogh vrijgesproken van belediging van een volksdeel.

Maar dat is alweer vier jaar geleden.

De nieuwe horizon heet Veronica, maar ook de TROS, waarvoor hij in het nieuwe seizoen een zwarte komedie gaat maken over een arts die zijn patiënten haat. Zijn columns staan tegenwoordig in Nieuwe Revu, nadat ze door HP/De Tijd waren geweigerd. Moeten we ons bezorgd gaan maken dat het creatieve talent afglijdt naar het minder serieuze genre?

Van Gogh spuwt vuur: “En dan zou ik nu ineens niet serieus meer zijn, omdat ik voor Veronica en de TROS werk? Ben je dan opeens minder integer? Hou toch op zeg, ik bemerk bij jou alle domme vooroordelen van de Rotterdamse grachtengordel. Ik heb net voor de VARA een prachtige drama-productie gemaakt over de BVD. Als dat beter in je rijtje past? Het maakt niet uit voor wie ik het doe, als ik maar kan maken wat ik wil maken. Trouwens, ik heb helemaal niet de pretentie integer te zijn. Ook niet als ik een film maak. Dus daaraan kan ik je sowieso helaas niet tegemoet komen.”

“Mijn talent is het televisie te maken op het scherpst van de snede”, zegt producent Pieter Storms. Hem kende Van Gogh nog uit de tijd dat beiden werkzaam waren bij de ter ziele gegane Krant op Zondag. “We zitten nu samen in dezelfde company.” Onder Storms' leiding moet Van Gogh zich gaan ontpoppen tot een volleerde showmaster. Van Gogh heeft er nog een beetje een hard hoofd in.

“Ik vind het heel eng om voor publiek op te treden. Zeker als er een soort arena-achtige 300 man om me heen zit. Al die borende blikken in je rug. Voor een miljoen mensen voor de camera verschijnen doet me helemaal niets. Maar met publiek hoef ik bij wijze van spreken maar vijf verkeerde blikken op te vangen en ik ben al van mijn apropos. Ik ben geen podiumkunstenaar. Dat is de reden, eigenlijk. Ik beschouw het als een druk.”

Veronica heeft hem 13 afleveringen gegeven om daar aan te wennen.