Culturele bijscholing voor fiscale vluchtelingen

Borderline, een grensoverschrijdend lifestyle-blad, mikt op kapitaalkrachtige Nederlanders die naar de Belgische grensstreek zijn verhuisd. Het nulnummer viel onlangs in de bus.

Over de naam van het blad circuleert al een grapje. Zo van: 'zie je wel, aan al die mensen die naar België zijn uitgeweken is een steekje los. Ze lezen Borderline. Zoek maar eens op wat dat betekent.' In het zakwoordenboek der geneeskunde staat achter 'borderline': 'A (neol.) op de grens van; (ps.) grensgeval tussen neurose en psychose; (uitbr.): op de grens tussen normaal en abnormaal'.

Smulders blijft serieus: “Borderline moet grenzeloos actueel zijn, trendsetter en onmisbaar worden in elke familie die is geïnteresseerd in de ontwikkelingen in zowel Nederland als België.” Het nieuwe magazine moet iedere lezer “iets van zijn gading” bieden, “kritisch” zijn en “doorspekt met de typische humor van beide landen”. Het full-colour blad zal ruime aandacht schenken aan economische ontwikkelingen, politieke achtergronden, fiscale analyses, maar ook aan lifestyle, mode en wonen, zo staat er in de wervingsbrief te lezen. “Ook onze Belgische redactie verzorgt velerlei artikelen, variërend van een culinair kijkje in de Vlaamse keuken tot achtergrondverhalen met betrekking tot de volkskunde. Een aantal daarvan wordt gepubliceerd in de eigen Vlaamse taal.”

Smulders wil niet zeggen hoe groot het budget is. De oplage van het (gratis) nulnummer was dertigduizend waarvan éénderde in Nederland op de markt kwam. Hij rekent erop dat zo'n tienduizend mensen zich voor het einde van het jaar als abonnee hebben gemeld en elke maand 10,95 gulden of 200 Belgische franken neertellen. “Maar bij een verkoop van tegen de vijfduizend draaien we al break-even.”

De directeur is tevreden over de werving van de advertenties. De eerste uitgave van Borderline bestaat uit in totaal 76 pagina's, waarvan de reclamemakers er zeventien voor hun rekening nemen. Smulders verwacht in de nabije toekomst 25 à dertig advertentiepagina's per nummer te kunnen werven. Uit de advertenties in het nul-nummer blijkt dat de doelgroep inderdaad uit vermogende Nederlanders bestaat: 'ABN AMRO Private Banking maakt uw vermogenspositie nóg aantrekkelijker', 'De nieuwe Porsche Boxster zou zich kunnen plaatsen onder de categorie roadsters', 'Vastgoedmakelaar Claessens - zorgeloos wonen in België begint bij Claessens' en 'Rolls-Royce & Bentley, Cars of Excellence NV'.

De verhalen in Borderline sluiten daar goed bij aan. Een greep uit het aanbod: de fiscale plannen van staatssecretaris Vermeend; hoe lang gaat de beurshausse nog door? Les Belles 20 - een beleggingsgroep voor dames; Robinson Cruise Away; zwemvijvers in de tuin; exclusieve sieraden en oldtimers als hobby.

Wat komt er in het volgende nummer? De droom van Nina Ricci, een artikel over plastische en esthetische chirurgie en een Nederlandse keukenkoning over ondernemen over de grens. “En nog veel meer zaken die enigszins gefortuneerde mensen interesseren”, voegt Smulders daar nog aan toe.