Privé Primeur

Wie regisseert het beursnieuws het beste, Endemol of het kabinet? Vroeger was een hele Privé pagina in de Telegraaf alleen weggelegd voor de sterren van het witte doek en/of Hilversum, maar sinds de beursgang van Endemol lijken ook de (financiële) zakenlieden van het bedrijf voor Henk van der Meyden uit het Hollywood hout gesneden. De Financiële Telegraaf heeft het nakijken.

Vorig jaar pakte Van der Meyden uit met Endemols overname van Holiday on Ice (die vervolgens lagere resultaten liet zien). Een paar weken geleden volgde een Spaanse deelneming. Afgelopen maandag was het weer raak: de onderhandelingen over het openbreken en opnieuw afsluiten van het productiecontract met de Duitse RTL is rond. Zo'n 700.000 Telegraaf-abonnees lezen 's ochtends het nieuws. Vlak voordat de handel op Amsterdamse effectenbeurs opengaat komen de faxen met het officiële persbericht binnen, zodat de hele markt is geïnformeerd, zoals het hoort. En vanaf half tien kunnen de particuliere beleggers hun orders plaatsen.

Endemols nieuwe formule lijkt echter snel te slijten, al viel het Duitse nieuws maandag in een beroerd beursklimaat. De Mol en Van den Ende moeten voor het beste resultaat hun licht maar eens in Den Haag opsteken. De regie van het kabinet over de nieuwe belasting op aandelenopties was perfect: drie grote kranten brachten het uitgelekte nieuws woensdag op hun voorpagina. Elke krant dacht blijkbaar dat hij de primeur had. De maatregel tegen managers die snel opties uitoefenen, levert slechts 10 miljoen gulden extra belastingopbrengst op, maar de gratis publiciteit moet de PvdA-leider Kok goud waard zijn. Zegt een kamerlid van een concurrerende regeringspartij: “Noemt u het nieuws uitgelekt? Het spoot gewoon op me af.”