Philips is niet bang voor lampen van GE

ROTTERDAM, 15 AUG. “Het zal ze niet meevallen maar het houdt ons scherp.” Dat is laconieke reactie van directeur H. van Dongen van Philips' verlichtingsdivisie op het aangekondigde offensief van het Amerikaanse General Electric, één van de grootste elektronicabedrijven ter wereld.

GE gaat in Nederland de concurrentie met Philips aan op het gebied van gloeilampen en stelt zich daarbij zeer ambitieuze doeleinden. Volgens commercieel directeur T. Sol van GE Lighting Benelux is het de bedoeling dat de Amerikaanse gigant in enkele jaren 25 procent van de Nederlandse gloeilampenmarkt verovert. Momenteel is de markt verdeeld tussen Philips dat, al dan niet via huismerken meer dan de helft in handen heeft, Osram (dochter van het Duitse Siemens) en enkele kleine producenten.

De filosofie van General Electric-topman Jack Welsch is om met elke activiteit waar dan ook ter wereld nummer één of twee op de markt te zijn of anders helemaal niet aanwezig te zijn. Sol: “De missie die ik heb meegekregen is om deze formule ook op gloeilampen in Nederland toe te passen.”

De consument, zo is de redenering, kan het niet schelen wie de fabrikant is van een saai product als een gloeilamp. Vooral de detailhandel moet bewerkt worden om in korte tijd een sterke marktpositie op te bouwen. Daartoe worden Amerikaanse verkooptechnieken aangeboden aan winkeliers die overstappen van Philips of Osram naar General Electric.

Directeur Van Dongen van Philips Lighting heeft zo zijn eigen idee over GE's doelstelling. “Ik moet het nog zien gebeuren. De marktaandelen in lampen in Nederland veranderen niet zo gemakkelijk, maar wij zullen natuurlijk niet lijdzaam afwachten.”

General Electric is enkele jaren geleden begonnen met de verkoop van gloeilampen in Europa. Het concern heeft verschillende productielocaties, zowel in West- als in het voormalige Oost-Europa. GE claimt al een aardig succes in Duitsland.

Daar slaagde het bedrijf er onder andere in om op de schappen van de grote discount-winkelketen Metro te komen ten koste van het nummer één Osram. Philips' Van Dongen relativeert het succes op de Duitse markt om dat GE daar vooral marktaandeel heeft gekocht door overname van kleinere producenten.