Openluchtbioscoop in Rotterdam; Met regenjas en muggenstift

Evenals theatervoorstellingen in de openlucht worden filmvertoningen buiten steeds populairder. Gewapend met regenjas en muggenstift trekken verstokte cinefielen en andere filmliefhebbers er bij het vallen van de duisternis op uit.

Voor Amsterdammers behoeven de voorstellingen op het terras van het Filmmuseum in het Vondelpark geen nadere introductie. Rotterdammers bezoeken al sinds jaar en dag de voorstellingen van de Pleinbioscoop, dit jaar voor de derde maal in het Museumpark. De programmering is al tien jaar in handen van de Stichting Openluchtbioscoop. Maar ook andere pleinen, parken of parkeerterreinen worden door de medewerkers van de Openluchtbioscoop in een mum van tijd veranderd in een compleet filmtheater. Met een trailer met daarop een mobiele projectiecabine en een opvouwbaar doek trekken zij, net zoals de eerste filmvertoners kermissen en feesten afreisden, van Den Haag naar Heeswijk en van Middelburg naar Sneek.

Kathinka Verhoeven is algemeen medewerker van de Openluchtbioscoop en in de wintermaanden operateur bij onder andere Cinema de Balie in Amsterdam en het Rotterdams Filmfestival. Films draaien in de openlucht betekent voor haar elke keer weer het operateursvak uitvinden: “Je bouwt voor elke voorstelling een nieuwe bioscoop. In een projectiecabine die je goed kent, wordt alles na verloop van tijd routine, maar nu moet je je steeds de meest elementaire dingen weer afvragen. Is er stroom? Staat het doek recht?” Ze herinnert zich dat ze een keer op een modderig veld de wegzakkende stellage waaraan het doek is bevestigd, heeft moeten stutten met losliggende tegels en afvalhout. “Het geeft een kick om onder dat soort omstandigheden - waar het publiek meestal geen weet van heeft - toch een perfecte voorstelling te draaien.”

Een andere charme van de openluchtvoorstellingen is, vindt zij, dat je op plekken komt waar in de verste verte geen bioscoop te bekennen is. “Dan tref je mensen in je publiek die al jaren niet meer naar de film zijn geweest. Voor hen is het echt een gebeurtenis. Ze leven hoorbaar mee met de film, klappen na afloop en komen je bedanken.” Mensen enthousiast maken voor film is een van de doelstellingen van de stichting, aldus mede-oprichter Dick Moesker. Dat ze in die doelstelling slagen, blijkt uit de bezoekersaantallen. Afhankelijk van de locatie zijn dat er vaak ruim duizend per voorstelling. Moesker: “Dat is meer dan de gemiddelde bioscoop op vrijdagavond trekt.”

De filmvoorstellingen van de Pleinbioscoop worden geprojecteerd op het grootste scherm van Nederland, dat 12,5 bij 26 meter meet. Voor de eerste duizend bezoekers staan er stoelen klaar in het Rotterdamse Museumpark. De rest - want het bezoekersaantal loopt meestal op tot het driedubbele - sleept klapstoelen, vloerkleden, kussens en complete sofa's mee om maar geen minuut van de films te hoeven missen. Cinefielen, passanten, gezinnen en verdwaalde joggers zijn eensgezind twee uur lang aan het witte doek gekluisterd. Muggen, een zuchtje wind, een motregenbuitje, het deert hen niet. Zelfs de ergste stortbuien worden weerstaan. “Vorig jaar stak er tijdens een vertoning een enorme storm op”, vertelt Verhoeven. “Het geluid waaide weg en de regen kwam van alle kanten. Gewapend met stukken plastic en kapotgewaaide paraplu's waar de baleinen aan alle kanten doorheen staken, hebben toch nog zo'n driehonderd mensen de film uitgezeten.”

PROGRAMMA

Canal+ Pleinbioscoop, 15 t/m 30 aug, dag (m.u.v. zo en ma) 21u30, toegang gratis, Museumpark, Rotterdam. Inl 0900- 4034065, http://www.olb.nl

*Vr 15 aug, 21u30u: La notte (Michelangelo Antonioni, 1961). Marcello Mastroianni en Jeanne Moreau schitteren als paar dat na dood van vriend weer tot elkaar komt.

*Za 16 aug, 21u30: Richard III (Richard Loncraine, 1996). Shakespeare's Richard III wordt een op macht beluste schurk in de jaren dertig van deze eeuw.

*Di 19 aug, 21.30u: Beautiful thing (Hettie MacDonald, 1996). Komedie over de liefde tussen twee jongens in een Londense arbeiderswijk.

*Wo 20 aug, 21u30: Zero kelvin (Hans Petter Moland, 1995). Film over vier mannen die tot elkaar veroordeeld zijn in de Groenlandse kou.

*Do 21 aug, 21u30: Grace of my heart (Allison Anders, 1996). Filmmusical met eigentijdse knipoog roept herinnering op aan de gouden jaren van Hollywood.

*Vr 22 aug, 21u30: Rumble in the Bronx (Stanley Tong, 1996). Vechtersbaas Jackie Chan neemt het op tegen straatbendes in de New-Yorkse Bronx.

*Za 23 aug, 21u30: Williams Shakespeare's Romeo + Juliet (Baz Luhrman, 1996). Shakespeare's liefdesverhaal als swingende videoclip.

*Di 26 aug, 21u30: Chacun cherche son chat (Cédric Klapisch, 1996). Portret van een Parijse volkswijk waarin een meisje haar kat zoekt en de liefde vindt.

*Wo 27 aug, 21u30: Fargo (Joel Coen, 1996). Misdaadfilm waarin hoogzwangere agente zeven moorden oplost.

*Do 28 aug, 21u30: Karakter (Mike van Diem, 1997). Verfilming van de roman van Bordewijk over een deurwaarder die de carrière van zijn zoon tegenwerkt.

*Vr 29 aug, 21u30: El dia de la bestia (Alex de la Iglesia, 1995). Deze horrorfilm werd voor Pleinbioscoop speciaal geïmporteerd uit Spanje.

*Za 30 aug, 21u30: Strange days (Kathryn Bigelow, 1995). Science-fictionfilm waarin de hegemonie van Internet het einde betekent van de fantasie.