Britse berenmuts bedreigd

LONDEN, 14 AUG. Twee symbolen van het goeie ouwe Groot-Brittannië worden bedreigd. Lord Gilbert, staatssecretaris voor defensie-aankopen, wil laten onderzoeken of de traditionele berenmuts die soldaten van de vijf Guards-regimenten bij ceremoniële gelegenheden dragen, door een synthetische versie kan worden vervangen.

Het Britse toeristenbureau, the British Tourist Authority, is van plan zijn logo met de Union Jack, de Britse vlag, te schrappen. Gepensioneerde legerofficieren protesteren dat in het Verenigd Koninkrijk niets meer heilig is.

Lord Gilbert die bekend staat als een groot dierenliefhebber, vindt dat het gebruik van dierenhuiden voor legerkleding moet worden vermeden als er een alternatief beschikbaar is. Als staatssecretaris in de vorige Labourregering aan het eind van de jaren zeventig vaardigde hij een verbod uit op het gebruik van olie die gemaakt was van walvissperma en waarmee handschoenen van straaljagerpiloten werd soepel gemaakt. De Britse huzaren hebben hun pelsmutsen al eerder vervangen en ook de trommelaars van militaire muziekkapellen slaan niet meer zoals vroeger op luipaardvel.

Maar volgens woordvoerders van de Guards-regimenten die door de wisseling van de wacht bij Buckingham Palace wereldfaam genieten, mag de berenmuts niet verdwijnen en is daar ook geen reden voor. Synthetische versies trekken makkelijk statische lading aan waardoor de haren alle kanten op pieken. In de regen maken ze elke waardige soldaat tot een verzopen kat. De Canadese beren waarvan de huiden tot mutsen worden verwerkt, zijn ook geen met uitsterving bedreigde beesten. Canada telt 400.000 bruine beren, elk jaar worden er met vergunning 25.000 geschoten. Per jaar heeft het Britse leger er maar enkele tientallen nodig. De berenmuts heeft namelijk nog een ander groot voordeel: ze gaat een leven lang mee.

De Union Jack gaat al veel langer mee, maar zijn populariteit is tanende. Britse ontwerpbureaus als Saatchi and Saatchi design en Wolff Olins beschouwen de Union Jack als verouderd en achterhaald. British Airways heeft de vlag al verbannen om een mondialere uitstraling te krijgen. Ook bedrijven als British Telecom en British Airport Authority presenteren zich tegenwoordig liever met hun afkorting (BT en BAA) om de aanduiding 'British' te vermijden die eerder geassocieerd blijkt te worden met 'ouderwets' dan met 'kwaliteit' en 'dienstverlening'. Om een soortgelijke reden wil de British Tourist Authority ook af van de dominante Union Jack in haar logo. Volgende maand komt ze met een eigentijdser beeldmerk dat meer recht moet doen aan de paradox van Groot-Brittannië: de combinatie van traditie en vernieuwingsdrift.