Blokker stopt met Air Miles

HOOFDDORP, 14 AUG. Volgens de Air-Milesorganisatie Loyalty Management Netherlands (LMN) heeft het Blokker-concern de mogelijkheden van het Air-Milesprogramma niet optimaal benut. Dat zei woordvoerder B. Michels in een reactie op het opzeggen van het contract van de winkelketens Blokker en Marskramer met het spaarsysteem.

Blokker en de Marskramer stoppen met het geven van Air Miles. Blokker B.V., waar de twee ketens onder vallen, heeft besloten het tweejarig contract dat op 31 oktober afloopt niet te verlengen. Blokker wil voor elk van de twee ketens eigen promoties en klantgerichte acties gaan opzetten, die meer gericht zijn op de produkten (huishoudelijke spullen en speelgoed) die in de winkels te koop zijn. In de nieuwe marketingstrategie past het Air Miles-programma niet.

Woordvoerder Michels van de Air-Milesorganisatie verwacht dat de warenhuisketen Vroom & Dreesmann, die ook Air Miles geeft en huishoudelijke artikelen verkoopt, het gat zal opvullen dat door het wegvallen van Blokker ontstaat.

De organisatie blijft in alle sectoren op zoek naar nieuwe deelnemende bedrijven.

Momenteel sparen meer dan 2,5 miljoen gezinnen Air Miles. De organisatie verzamelt aan de hand van het koopgedrag van de spaarders gegevens waar de deelnemende bedrijven gebruik van kunnen maken.

Per maand komen er nog steeds 25.000 Air-Milesspaarders bij. In de eerste zeven maanden van dit jaar heeft de organisatie evenveel boekingen verzorgd voor zijn spaarders als in heel 1996, namelijk 200.000. Sinds de start van het programma, eind oktober 1994, zijn ruim 1 miljoen toegangskaarten, tickets en vouchers uitgegeven.

De meeste spaarders (87 procent) kiezen ervoor de miles te besteden aan aanbiedingen die geen capaciteitsbeperking kennen, zoals Madurodam, Dolfinarium Harderwijk en de Museum Jaarkaart.

De Efteling voert in populariteit de toptien aan. Vanwege de enorme belangstelling heeft LMN besloten Disneyland Parijs als vaste bestedingsmogelijkheid in het programma op te nemen. (ANP)