Beursorderlijnen staan roodgloeiend

ROTTERDAM, 14 AUG. Omdat de aandelenkoersen gisteren met guldens tegelijk kelderen, belden tienduizenden particuliere beleggers met de diverse beursorderlijnen om zo snel mogelijk hun aandelen te kunnen verkopen. Met in de ene hand de hoorn en in de andere de afstandsbediening van teletekst was het wachten op een bankmedewerker.

“Met de Robeco Transactielijn. Al onze adviseurs zijn in gesprek. U wordt zo snel mogelijk geholpen”, zegt een koele ingeblikte telefoonstem waarna rustgevende muziek klinkt. De koersen daalden door terwijl bij menig particulier belegger de spanning opliep. Robeco kreeg 25 procent meer telefoontjes van klanten en ook bij de Postbank Beursorderlijn stond de telefoon roodgloeiend.

Bij VEB Bottom line, een beurslijn van effectenbank Labouchere, onder toezicht van de Vereniging van Effectenbezitters werd dertig procent vaker gebeld dan op normale dagen. 12.000 telefoontjes kwamen binnen, terwijl VEB Bottom line maar 6.000 geregistreerde klanten heeft. “Veel mensen bellen meerdere malen op een dag, zegt R. Frijters van VEB Bottom line.

Vooral aan het einde van de dag besloten de bellers tot verkoop van hun aandelen. In totaal plaatsten ze op deze beurslijn 4.500 transactie-orders waarvan er uiteindelijk 3.300 op de beursvloer zijn uitgevoerd. VEB Bottom line had weinig problemen met het verwerken van alle telefoontjes. De volledig geautomatiseerde orderlijn wordt beantwoord door een computer. Op 72 lijnen (binnenkort 96) luistert een voice respons systeem naar de namen van aandelenfondsen die de klanten inspreken. Vervolgens specificeren zij de omvang en de prijs van de order door nummers op het telefoontoestel in te toetsen. Daar leest de computer alle ordergegevens terug waarna de beller een fiat geeft voor de transactieopdracht. Wachttijden zijn er niet, want wie belt wanneer alle lijnen bezet zijn, krijg de in-gesprek-toon. Volgens Frijters moesten beleggers gisteren hooguit zeven keer bellen om contact te krijgen.