Veiligheid luchtvaart Indonesië in gevaar

ROTTERDAM, 12 AUG. Luchtvaartautoriteiten maken zich ernstig zorgen over de vliegveiligheid in Indonesië en bij die van de nationale luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia, zo meldt het vakblad Flight International in zijn nummer van 5 augustus. Garuda, dat onder meer samenwerkt met de KLM, beleefde dit jaar door pilotenfouten al drie ernstige incidenten waarbij overigens geen slachtoffers vielen.

Een MD-11 van Garuda landde op 21 juni j.l. zodanig op het vliegveld van Honolulu dat de staart de grond raakte. Het achterste deel van het driemotorige toestel dat 280 passagiers kan vervoeren liep voor ruim 3 miljoen gulden schade op en een team van fabrikant McDonnell Douglas moest naar Honolulu om het te repareren.

Een andere MD-11 van Garuda wist op 5 april tijdens een landing in de regen niet tijdig te stoppen op Jakarta's Soekarno-Hatta Airport en schoof van de baan. De drie GE-motoren van het toestel moesten worden vervangen. Op 20 maart raakte het onderstel van een Boeing 747-jumbojet van Garuda ernstig beschadigd bij een wild uitgevallen landing op Taipei's International Airport. Deze incidenten volgden na een ongeluk in juni vorig jaar met een DC-10 van Garuda op een Japans vliegveld waarbij drie passagiers omkwamen.

In Indonesië zelf staat minister van transport Haryamnto Dhanutirto bloot aan toenemende kritiek na een reeks fatale binnenlandse vliegongevallen. Afgelopen april verongelukte een ATP-turboprop van de maatschappij Merpati waarbij vijftien inzittenden omkwamen. Vorige maand overkwam een Casa-212 van dezelfde maatschappij hetzelfde op Ambon waarbij drie mensen de dood vonden. En op 27 juli j.l. stortte een Fokker F27 van de maatschappij Trigana neer in Bandoeng, wat dertig mensen het leven kostte.