Schreiner komt voor eenderde in bezit HAL

ROTTERDAM, 12 AUG. Schreiner Luchtvaart Groep in Hoofddorp is voor eenderde in handen gekomen van investeringsmaatschappij Hal Investments. Andere eigenaars zijn de Nederlandse Participatie Maatschappij (NPM) en de directie.

Het Rotterdamse Hal Investments kocht het belang indirect uit handen van Malaysian Helicopter Services. Die bezat ruim 44 procent. De Schreiner-directie heeft een deel van dat belang gehouden, waardoor zij voor eenderde aandeelhouder werd.

Schreiner wilde als vervoerder via de lucht indertijd nauwer met Malaysian Helicopter samenwerken. Ook waren er plannen voor een combinatie op het gebied van training en handel.

“Daarvan is het niet echt gekomen. Wel was de samenwerking plezierig. We zijn gegroeid en een aantrekkelijke investering gebleken”, aldus bestuurssecretaris E. van Straaten.

Schreiner was vorig jaar goed voor een omzet van 200 miljoen en behaalde een nettoresultaat van ruim 17 miljoen. In 1995 verdiende de maatschappij 14,5 miljoen, in het jaar ervóór 11 miljoen. Voor de komende jaren verwacht de maatschappij verdere groei. In Nederland telt het bedrijf ongeveer vijfhonderd werknemers, in het buitenland nog eens tweehonderd.

Schreiner vliegt met eigen toestellen vrachten voor de KLM en passagiers voor Sabena. Ook werkt de maatschappij voor de olie-industrie (leverantie van onderdelen) in Europa en Afrika, met name Nigeria. Daarnaast is het loodswezen een trouwe klant.

Voor de beloodsing van grote tankers en bulk-carriërs met bestemminmg Rotterdamse haven vertrokken de loodsen aanvankelijk van Rotterdam Airport. Tegenwoordig heeft het Loodswezen ook een heli-port op de Maasvlakte, waardoor men bij de beloodsing van schepen effectiever en sneller kan opereren. De beloodsing per helicopter is de laatste jaren sterk toegenomen. Bij slecht weer maken steeds meer klanten gebruik van deze dienst.

Schreiner is ook een Europees opleidingscentrum voor verkeersvliegers. In oktober vorig jaar kreeg het bedrijf Fokkers aandeel van 50 procent in het opleidingscentrum FSC op de luchthaven Maastricht-Aachen in handen, waarmee het volledig eigendom werd. Daar is de 100-procentdochter de Nationale Luchtvaartschool gevestigd. Ook in Hoofddorp heeft Schreiner een aantal vluchtsimulatoren staan, onder meer een Boeing 737.

Schreiner heeft het midden in de jaren tachtig enige tijd moeilijk gehad. Door het wegvallen van markten in ontwikkelingslanden en de slechte gang van zaken in de offshore-sector, belandde het bedrijf toendertijd in ernstig finnaciële problemen. Er werd toen gekozen voor een diversificatie-strategie bestaande uit verhuur, handel en opleidingen.