Krupp onderzoekt fusie met Thyssen

ROTTERDAM, 12 AUG. De Duitse industrie-conglomeraten Krupp en Thyssen overwegen nu toch een fusie nadat eerder pogingen in die richting enkele maanden geleden strandden op onwil bij het personeel van Thyssen om in zee te gaan met Krupp. Nu wordt opnieuw een fusie tussen de staaldivisies van beide bedrijven onderzocht.

Wanneer de concerns zouden besluiten samen te gaan ontstaat een bedrijf met 70 miljard omzet en 190.000 medewerkers. Daarmee zou het bedrijf het vijfde industrie-conglomeraat van Duitsland worden. Daimler-Benz is nog steeds het grootste industriële bedrijf in Duitsland.

De staaldivisie van Thyssen is groter en ook winstgevender dan die van Krupp. Bij vorige onderhandelingen over een eventuele fusie werd destijds overeengekomen dat Thyssen voor een overgangsperiode van vier jaar elk jaar een som van 300 miljoen mark zou ontvangen. De fusie van de staaldivisies van de twee concerns zou ook ten koste gaan van een kleine 8.000 banen, maar van gedwongen ontslagen werd niet gesproken. Nu werken er in de staaldivisie bij Thyssen 15.000 en bij die van Krupp-Hoesch ongeveer 9.900 mensen. Volgens een vorige principe-overeenkomst, kreeg Thyssen een belang van 60 procent in de nieuwe staalonderneming en Krupp een belang van 40 procent. Met een produktie van ongeveer zeventien miljoen ton ruwstaal en een omzet van 11 miljard Duitse mark per jaar zou de nieuwe onderneming bedrijven als British Steel en het Franse Usinor-Sacilor naar de kroon steken en behoren tot de top-drie staalbedrijven van de wereld.

Niet bekend

In maart probeerde Krupp via een vijandige overname Thyssen in te lijven. Krupp kondigde aan met steun van Deutsche Bank, Dresdner Bank en Goldman Sachs een bod op de aandelen Thyssen te zullen uitbrengen. Thyssen bestempelde de 'overval' als 'wildwestavonturen' van Krupp-bestuursvoorzitter Kromme. Duizenden staalarbeiders van beide ondernemingen gingen de straat op en bekogelden Krupp-voorzitter Cromme met eieren en sinaasappels. Heel even leek de situatie uit te monden in een 'Dallas aan de Roer', schreef een krant. Het lukte ten slotte Johannes Rau, de SPD-premier van Noordrijn-Westfalen en bestuurslid van de Krupp-stichting, de kemphanen Cromme en Vogel aan de onderhandelingstafel te krijgen. Samen met twee onafhankelijke 'scheidsrechters' - de vroegere Mercedes-topman Helmut Werner en oud-topman Kurt Stähler van Preussag - werd een voorlopige oplossing gevonden. Krupp bereidt nu een intensieve samenwerking voor met Thyssen, die naast het staal ook de handelsbedrijven van beide concerns omvat.