The Sixteen

Händel: Samson. The Sixteen & The Symphony of Harmony and Invention o.l.v. Harry Chistophers (Collins, 70382) Robert Carver: Mass, Magnificat, O bone Jesu. The Sixteen (Collins, 14782)

Prachtig is de opname van Samson, een van de grote oratoria van Georg Friedrich Händel, in de uitvoering door The Sixteen en The Symphony of Harmony and Invention onder leiding van Harry Christophers. Voorbeeldig, niets op aan te merken. Behalve dat laatste misschien. Händel schreef fraaie muziek, maar drieënhalf uur, want zo lang duurt het, is wel heel veel.

Dat vraagt om verrassingen, onverwachte kleur in de interpretatie. En daarvan is te weinig sprake. De solisten zijn stuk voor stuk grootheden uit de uitvoeringspraktijk van barokmuziek. Maar het zijn wel stemmen die de barokliefhebber door en door kent. Lynne Dawson, Catherine Wyn-Rogers, Michael George - zangers die weten hoe ze Händel horen te zingen. En precies zo doen ze het ook. Zonder te willen beweren dat er geen schitterende solistische recitatieven en aria's te horen zijn, ontstaat de echte feestelijke jubel waar Händel het patent op lijkt te hebben daar waar The Sixteen even alleen hun gang gaan.

Heel anders is de vrijwel tegelijkertijd verschenen cd van The Sixteen met muziek van de Britse 16de-eeuwse componist Robert Carver. De tien-stemmige Mis Dum sacrum mysterium is muziek als een kathedraal. Het is een groots bouwwerk vol onverwachte details in stemvoering en akkoord-opeenvolgingen. In dit soort muziek - behalve de mis ook nog een Magnificat en een maar liefst 19-stemmig O bone Jesu - bewijzen The Sixteen hun grote vocale pracht.

    • Paul Luttikhuis