Vijftienduizend kopjes koffie, honderd mensen zonder paspoort

Ruim 100.000 passagiers op komst: gisteren kende Schiphol een dubbele piek - de meeste vakantiegangers vertrokken en het grootste aantal kwam weer in Nederland aan. Duizenden versnaperingen, tientallen EHBO-klanten, extra wisselgeld in de tax-freeshop. Impressie van 'de drukste dag': “Helaas, alles verloopt heel ordelijk.”

SCHIPHOL, 9 AUG. De supervisor van de KLM tax-freeshop in Vertrekhal West had zich terdege voorbereid. Vorige maand had ze het al in de krant zien staan en vanochtend om acht uur hoorde ze het nieuws meerdere malen op de autoradio: vrijdag 8 augustus is de drukste dag van Schiphol. Dus had ze ervoor gezorgd dat wisselgeld en kassarollen in overvloed aanwezig waren en had ze het personeel vanochtend streng toegesproken. Maar tussen de sloffen sigaretten en de flessen sterke drank “lopen we ons nu allemaal te verbazen”, zegt ze. “De druktse dag - hoe kunnen ze dat nou zeggen?” Ze knikt naar twee duimendraaiende caissières. Vijf van de zeven kassa's zijn onbemand. “Achterlijk toch?” De afdeling in- en externe communicatie had het persbericht al op 1 juli doen uitgaan: 'Amsterdam Airport Schiphol bereidt zich voor op drukste zomer aller tijden', stond er boven. Op vrijdag 8 augustus zouden zelfs 110.000 passagiers op Schiphol aankomen en vertrekken. Gisterochtend vroeg had een woordvoerster van Schiphol de prognoses voor die dag al paraat: 15.000 kopjes koffie, 8.000 glazen bier en 2.000 donuts zouden in de passagierslounge over de toonbank gaan. Bij de EHBO zouden zo'n 30 a 50 'hulpgevallen' binnenkomen en 30 à 40 klanten voor vaccinaties. Voor 100 passagiers zonder paspoort op zak zou de marechaussee een nooddocument moeten opmaken.

Schiphol doet er alles aan om “de beste luchthaven van Europa” te zijn.

De komende jaren investeert zij in totaal 500 miljoen gulden in de kwaliteitsverbetering van de terminal. De vloeroppervlakte van het tax-free gebied is inmiddels met dertig procent uitgebreid. En 'de drukste dag' gisteren verliep volgens een woordvoerder “voorspoedig”.

De twee receptionisten van Holland Casino in de wachtruimte achter de douane kijken elkaar verbaasd aan. “De drukste dag? Meen je dat?”, zegt de een. “Storm”, zegt de ander. “Het loopt hier storm.” In de zaal staan twee rijen gokapparaten ongebruikt langs de muur te flikkeren. Verderop in de lounge is de babykamer: vijf ledikantjes, allemaal leeg. In het gastenboek van de gebedsruimte heeft die middag nog niemand zijn naam gezet en een ober van een koffiebar in de Schengenhal vindt het vooral “de warmste dag van het jaar”.

“Helaas”, zegt N. Kooistra, bagage duty manager van Aeroground Services, dat voor een groot aantal luchtvaartmaatschappijen de bagageafhandeling verzorgt. “Alles verloopt heel ordelijk. Ik kan er niets anders van maken.” Hij loopt in de kelder van Schiphol langs transportbanden met uitgespuugde koffers. Ze liggen keurig op afstand van elkaar. Donderdagavond werd Kooistra gebeld door een cameraploeg van RTL5. Ook voor de drukste dag. Hij moest ze gisterochtend teleurstellen. “Ik kon geen rijen zwetende en opgefokte mensen laten zien.” Een verdieping hoger staat op dat moment A. Kempenaar uit Dronten bij een bagageband. “Je moet toch altijd even wachten?”, zegt hij. Volgens een woordvoerder van de Lucht Verkeers Beveiliging (LVB) moet de topdag voor de verkeerstoren nog komen, aan het einde van deze maand als het zakelijk vliegverkeer weer op gang is gekomen.

“Voor de LVB tellen niet de passagiers, maar het aantal opstijgende en dalende vliegtuigen”, verklaart de woordvoerder van Schiphol. “Je moet het eigenlijk zo zien. We hebben gewoon drie hele drukke zomermaanden. Zo'n drukste dag steekt niet echt met kop en schouders boven de rest uit.” Alleen stegen gisteren behalve de gewone lijnvluchten ook nog 62 chartervliegtuigen op, met als belangrijkste bestemmingen Portugal, Griekenland en de Canarische Eilanden. Grote vertragingen of knelpunten waren er volgens de woordvoerder niet en ook kroonprins Willem-Alexander die met een lijnvlucht uit Minneapolis terugkeerde van een privé-reis zou geen hinder van de drukte hebbben ondervonden.

Schiphol lijkt klaar voor de toekomst - alleen ligt het milieu nog dwars. Gisteren diende een kort geding van een aantal luchtvaartmaatschappijen tegen de luchthaven. Schiphol ziet zich genoodzaakt een startverbod op te leggen aan lawaaiige toestellen. Maar de Haarlemse rechter vond de materie dermate complex dat de uitspraak een week is opgeschort. Voorlopig mogen de nachtvluchten doorgaan.

Intussen voerden de tankdiensten van Aircraft Fuel Supplie gisteren 2.000 kuub kerosine meer dan gebruikelijk aan. Gemiddeld leveren zij per dag 10.000 kuub, gisteren was dat 12.000. Volgens een woordvoerder zijn dat “twee binnenvaarttankers extra.”

Grafieken: Van de ongeveer 100.000 vakantiegangers die deze week terugkeren van vakantie, arriveert de helft op vrijdag en zaterdag. Tegelijkertijd beginnen ongeveer evenveel reizigers hun vakantie. Het aantal passagiers dat op de luchthaven overstapt in een ander vliegtuig moet hier nog bij worden opgeteld.

Het aantal lange vliegvakanties is de laatste jaren spectaculair gestegen: in tien jaar verdubbelde het aantal reizen met een duur van meer dan 5 dagen. Onder invloed van de economische recessie stagneerde de groei begin jaren tachtig. Ook tijdens de Golfoorlog in 1991 kozen minder vakantiegangers voor het vliegtuig. De meeste vliegvakanties hebben in de zomermaanden plaats. Spanje is tijdens de wintermaanden de populairste bestemming.

    • Monique Snoeijen